Cite this article as:

Elina E. G., Anikin V. M. Purpose Education: Social Risks and Their Overcoming. Izvestiya Saratovskogo Universiteta. New series. Series: Sociology. Politology, 2018, vol. 18, iss. 4, pp. 373-377. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018-18-4-373-377


UDC: 
378.4+316.485.6
Language: 
Russian

Purpose Education: Social Risks and Their Overcoming

The article examines the specialists` purpose education components for priority industrial and social spheres in Russia from the point of view of state regulation and analysis of possible risks arising in the course of students` moving from purpose entry to the final stage of purpose education and guaranteed employment. The necessary organizational, legal, material, personnel and other conditions are formulated to minimize the “threats” that impede the main goal of purpose education – training and compulsory employment of a qualified specialist. The main historical periods of purpose education development in Russia are indicated. The actual legislative initiatives in the field of purpose education are discussed, introducing control and regulation into specialists` purpose education process – determining priority areas for purpose education and enrollment admission, choosing a university by ensuring mutual responsibility (including material one) with guaranteed employment. It is noted that there is a need to guarantee working and living conditions and the level of wages that facilitate the consolidation of young professionals at the workplace.

Literature

1. Пресс-служба Министерства образования и науки Российской Федерации. URL : https://минобрнауки.рф/новости/12300 (дата обращения: 02.08.2018).

2. См.: О решениях по итогам совещания о повышении эффективности целевого обучения и целевого приёма. URL: http://government.ru/orders/selection/401/24962/ (дата обращения: 02.08.2018).

3. См.: О внесении в Госдуму законопроекта о совершенствовании механизмов целевого обучения. URL: http://government.ru/activities/selection/301/30821/ (дата обращения: 02.08.2018).

4. См.: О внесении изменений в Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» в части совершенствования целевого обучения : законопроект 352780-7. URL: http://sozd.parlament.gov.ru/bill/352780-7 (дата обращения: 02.08.2018).

5. См.: Данные ВЦИОМ. URL: https://eadaily.com/ru/news/2018/07/02/bolshinstvo-grazhdan-rossii-ne-ho... (дата обращения: 02.08.2018). Е. Г. Елина, В. М. Аникин. Целевое обучение: социальные риски и их преодоление.

6. Голодец О. 1,5 млн россиян-спецов уехали за рубеж. URL: https://www.vestifinance.ru/articles/79808 (дата обращения: 02.08.2018).

7. См.: Путило Н. В. Целевой прием в вузы : история, вопросы и новые перспективы // Ежегодник российского образовательного законодательства. 2016. Т. 11. С. 30–50.

8. См.: Правила целевого приёма в вузы ужесточат. URL: http://4ege.ru/novosti-vuzov/54438-pravila-celevogopriema-v-vuzy-uzhesto... (дата обращения: 05.07.2018).

9. См.: Атаманчук Г. В. Теория государственного управления : учебник. М. : Омега Л, 2010. С. 103–104.

10. См. : Аникин В. М. Базовые кафедры : «связь университетов с жизнью» // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Физика. 2017. Т. 17, вып. 4. С. 281–290. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-3020-2017-17-4-281-290

11. См.: Заместитель Председателя Правительства России Т. А. Голикова выступила на заседании совета Российского союза ректоров. 18 июля 2018 г. URL: http://government.ru/news/33300/ (дата обращения: 02.08.2018).

Status: 
одобрено к публикации
Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):