Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
32.019.51

Сетевой и иерархический формат цифровой пропаганды в политическом коммуникативном пространстве

Autors: 
Korobov Andrey A., Povolzhsky Institute of Management named after PA Stolypin - branch of the Russian Academy of Science and Engineering under the President of the Russian Federation, Saratov
Abstract: 

The article is devoted to the analysis of the category of “digital propaganda” in the context of the development of political communicative and primarily tele-communicative environment. The emphasis is placed on considering the network and hierarchical format of digital propaganda, reflecting the specifics of the modern Internet environment. The reasons for the possible weakening of propaganda impact on social media are substantiated, measures to increase the effectiveness of digital propaganda are proposed.

Reference: 
  1. Мельникова Т. С. Особенности политической пропаганды в интернет-пространстве // Наука и общество. 2012. № 1 (4). С. 93–96.
  2. Евдокимов В. А. Пропаганда в интернете // Полис. 2012. № 4. С. 137–142.
  3. Володенков С. В. Особенности и возможности применения технологий интернет-пропаганды в политическом управлении // PolitBook. 2016. № 4. С. 15–30.
  4. Woolley S. S., Guilbeault D. R. Computational Propaganda in the United States of America : Manufacturing Consensus Online // Woolley S., Howard P. N. (eds.). Working Paper. 2017. № 5. Oxford, UK : Project on Computational Propaganda. comprop.oii.ox.ac.uk. 28 p.
  5. Соловей В. Д. Особенности политической пропаганды в цифровой среде // Гуманитарные науки. Вестн. Финансового ун-та. 2018. Т. 8, № 1 (31). С. 81–87. DOI: https://doi.org/10.26794/2226-7867-2018-7-1-81-87
  6. Каминченко Д. И., Шмелева О. Ю. Социальные медиа как инструмент формирования политической картины мира современной молодежи (на материалах Нижегородского региона) // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Социология. Политология. 2020. Т. 20, вып. 2. С. 212. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2020- 20-2–212-218
  7. Обзор этих исследование  Рыков Ю. Г. Сетевое неравенство и структура онлайн-сообщества // Журнал социологии и социальной антропологии. 2015. Т. 18, № 4 (81). С. 144–156.
  8. Wellman B., Boase J., Chen W. The Networked Nature of Community : Online and Offl ine // IT & Society. 2002. Vol. 1, № 1. P. 151–165
  9. Rainie L, Wellman B. Networked : The New Social Operating System. Cambridge ; L. : The MIT Press, 2012.
  10. Wellman B. Physical Place and Cyberplace : The Rise of Personalized Networking // International Journal of Urban and Regional Research. 2001. Vol. 25, № 2. P. 227–252.
  11. Reid E. Hierarchy and power : Social control in cyberspace // Communities in cyberspace / ed. by M. Smith, P. Kollock. N. Y. : Routledge, 1999. P. 107–133
  12. Бондаренко С. В. Социальная структура виртуальных сетевых сообществ. Ростов н/Д : Изд-во Рост. госун-та, 2004
  13. O’Neil M. Cyberchiefs : Autonomy and Authority in Online Tribes. L. : Pluto Press, 2009.
  14. Кривокора Е. И. Проблемы моделирования коммуникативного пространства // Вестн. Адыг. гос. ун-та. Сер. 5. Экономика. 2013. № 1 (115). С. 124–132.
  15. Новая философская энциклопедия : в 4 т. / Институт философии РАН ; Национальный общественно-научный фонд. 2-е изд., испр. и доп. М. : Мысль, 2010. Интернетверсия издания: URL: https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASH015cc06b31a...(дата обращения: 09.07.2020).
  16. Федеральные СМИ : май 2020 // Медиалогия. Мониторинг СМИ и социальных сетей : инструмент оценки эффективности коммуникации. URL: https://www.mlg.ru/ratings/media/federal/7491/ (дата обращения: 30.07.2020).