Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Afanasyeva K. A. Political interest of the Russian state in participation in educational reforms: The problem of unspokenness. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2023, vol. 23, iss. 3, pp. 334-340. DOI: 10.18500/1818-9601-2023-23-3-334-340, EDN: XOAUZS

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Full text PDF(En):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
32
EDN: 
XOAUZS

Political interest of the Russian state in participation in educational reforms: The problem of unspokenness

Autors: 
Afanasyeva Kristina A., Povolzhsky Institute of Management named after PA Stolypin - branch of the Russian Academy of Science and Engineering under the President of the Russian Federation, Saratov
Abstract: 

The article provides a forecast of the risks associated with plans to continue reforms in Russian education. For many years and to these days one source of risk is the absence in the fundamental documents regulating the process of reforming domestic education, the exact formulations of those state interests for the benefit of which the reforms are being carried out. Another source of risk is the contradiction between the radical -liberal formulations, with the help of which their goal is brought to Russian society in normative documents and public speeches of the leaders of educational reforms, and the conservative “reversal” that is observed today in the rest of Russian domestic and foreign policy. The main risk itself lies in the fact that the unspoken state interest in reforming the educational sphere can become a defi ning characteristic of the state strategy at the new, so far only planned stage of educational reforms.

Reference: 
  1. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования : приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 287. URL: https://irorb. ru/wp-content/uploads/2021/09/fgos-ooo-prikazminprosvescheniya-rossii-ot-31.05.2021--287.pdf (дата обращения; 27.07.2021).
  2. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 41.03.04 Политология : утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 23 августа 2017 г. № 814 (с изм. и доп. от 26 ноября 2020 г., 8 февраля 2021 г.). Доступ из справ.-правовой системы «Гарант».
  3. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – магистратура по направлению подготовки 41.04.04. Политология (уровень магистратура) : утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 13 июля 2017 г. № 654. (с изм. и доп. от 26 ноября 2020 г., 8 февраля 2021 г.). Доступ из справ.-правовой системы «Гарант».
  4. Герман Греф о моделях образования, мягких навыках, своем плохом поведении, Борисе Акунине и Хорошколе. 2 июля 2020 // Новости Воронежа. URL: https://novostivoronezha.ru/2020/07/02/179488 (дата обращения: 10.01.2021).
  5. Чаусов А. Греф сделал заявление об образовании: переводим с цифрового на русский. URL:https://tsargrad.tv/articles/gref-sdelal-zajavlenieob-obrazovanii-perevo... (дата обращения: 20.01.2021).
  6. Савенкова Е. Долой «советское» образование: Греф рассказал, как надо учить детей. 06 августа 2021 г. // Ридус. URL: https://www.ridus.ru/doloj-sovetskoeobrazovanie--gref-rasskazal-kak-nado... (дата обращения: 12.10.2021).
  7. 7. Встреча с учащимися вузов по случаю Дня российского студенчества. URL: http://www.kremlin.ru/ events/president/transcripts/comminity_meetings/70394 (дата обращения: 04.03.2023). 
Received: 
25.04.2023
Accepted: 
15.05.2023
Available online: 
31.08.2023
Short text (in English):