Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.422.44

Анализ тенденций применения технологий искусственного интеллекта в образовательной сфере

Autors: 
Korchagin Sergey A., Saratov State Technical University named after Gagarin Yu. A.
Abstract: 

The article discusses the main trends in the field of artificial intelligence in relation to the educational sphere. The analysis of the use of artificial intelligence technologies and their impact on the higher education system was carried out. The attitude of the citizens of the Russian Federation to artificial intelligence in education was investigated. The main reasons for the fears of the respondents about the use of intelligent information systems in the educational sphere were identified. The proposals for the implementation of the models and methods of artificial intelligence in the higher education system of the Russian Federation were developed. The potential of the possibilities of the influence of new information technologies on the modern society was indicated.

Reference: 
  1. Москвин В. А. Опасен ли искусственный интеллект? // Инвестиции в России. 2017. № . 12. С. 15–25.
  2. Гордова Т. В., Киселев В. В. Угрозы и опасности искусственного интеллекта для общества и личности // Актуальные проблемы правового, экономического и социально-психологического знания : теория и практика : материалы III Международной научнопрактической конференции / отв. ред. : Л. А. Остапец. Рязань : Цифровая типография, 2019. С. 187–193.
  3. Winkler-Schwartz A. [et al.]. Artifi cial Intelligence in Medical Education : Best Practices Using Machine Learning to Assess Surgical Expertise in Virtual Reality Simulation // Journal of Surgical Education. 2019. Vol. 76, iss. 6. P. 1681– 1690. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2019.05.015
  4. Лукьянова Е. Д. Создание искусственного интеллекта : современные достижения и отложенные риски // Социологическая наука и социальная практика. 2019. Т. 7, № 1 (25). С. 142–148. https://doi.org/10.19181/snsp.2019.7.1.6275
  5. Васильева М. М. Современные информационные технологии как инструмент продвижения национальных интересов России в сфере международных отношений // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2020. Т. 20, вып. 1. С. 85–90. https://doi.org/10.18500/1818-9601- 2020-20-1-85-90
  6. Zhang Z. Artifi cial Intelligence Within Sociology at the Taft School // Proceedings of the 2018 International Workshop on Education Reform and Social Sciences (ERSS 2018). Atlantis Press, 2019. P. 154–157. https://doi.org/10.2991/erss-18.2019.30
  7. Иванов Р. В. Социальные факторы виртуализации общества // Социальная реальность виртуального пространства : материалы I Международной научно-практической конференции / под общ. ред. О. А. Полюшкевич, Г. В. Дружинина. Иркутск : Изд-во Иркутского государственного университета, 2019. С. 15–18.
  8. Gryaznova E. V., Vladimirov A. A., Maltceva S. M., Goncharuk A. G., Zanozin N. V. Problems of Virtualization and Internetization of Social Space // The 21st Century from the Positions of Modern Science : Intellectual, Digital and Innovative Aspects. ISC 2019. Lecture Notes in Networks and Systems. Vol. 91 / eds. E. Popkova, B. Sergi. Springer, Cham, 2020. P. 119–124. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32015-7_14
  9. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Информационное общество (2011–2020 годы)» : постановление Правительства РФ от 15.04.2014 № 313 (ред. от 17.02.2018). Доступ из справ.-правовой системы «Гарант».
  10. Gries T., Naudé W. Artifi cial Intelligence, Income Distribution and Economic Growth. August 2020. URL: http:// ftp.iza.org/dp13606.pdf (дата обращения: 20.09.2020).
  11. Mou X. Artifi cial Intelligence : Investment Trends and Selected Industry Uses // International Finance Corporation. 2019. С. 1–8. URL: http://documents1.worldbank.org/curated/ar/617511573040599056/pdf/Artifi cial-Intelligence-Investment-Trends-and-Selected-Industry-Uses. pdf (дата обращения: 29.09.2020).
  12. Lobova S. V., Bogoviz A. V. Embracing Artifi cial Intelligence and Digital Personnel to Create High-Performance Jobs in the Cyber Economy // The Cyber Economy. Contributions to Economics / eds. V. Filippov, A. Chursin, J. Ragulina, E. Popkova. Springer, Cham, 2019. P. 169–174. https://doi.org/10.1007/978-3-030-31566-5_18
  13. Карпухин С. В., Лобажевич В. В. Использование искусственного интеллекта в образовании : перспективы и проблемы // Философия и культура информационного общества : тез. докладов Седьмой международной научно-практической конференции : в 2 ч. Ч. 2. СПб. : ГУАП, 2019. С. 206–209.
  14. Каменная Е. Ш., Ягафарова Х. Н. Функции текущего контроля знаний студентов технического профиля в педагогических условиях индивидуализации обучения // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 7 (140). С. 71–76.
  15. Popov A. I., Fedorenko R. V. Individualization of Training Using the Resources of International Digital Platforms // SHS Web of Conferences. EDP Sciences, 2019. Vol. 71. P. 05001.
  16. Янкина Н. В. О роли социальных сетей в адаптации иностранных студентов к новой образовательной среде // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Философия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 19, вып. 4. С. 465–468. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2019-19-4-465-468
  17. Anderson T. Challenges and Opportunities for Use of Social Media in Higher Education // Journal of Learning for Development. 2019. Vol. 6, iss. 1. P. 6–19.
  18. Sekeroglu B., Dimililer K., Tuncal K. Student performance prediction and classifi cation using machine learning algorithms // Proceedings of the 2019 8th International Conference on Educational and Information Technology. 2019. P. 7–11. DOI: https://doi.org/10.1145/3318396.3318419
Received: 
16.11.2020
Accepted: 
01.12.2020
Available online: 
01.03.2021