Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.356.2

Физическая активность ребенка-инвалида как критерий социального самочувствия его семьи (теоретическое обоснование проблемы)

Autors: 
Kurnikova Maria V., Nizhny Novgorod State University. N.I. Lobachevsky
Abstract: 

The article deals with theoretical aspects of social well-being concept and various approaches to its study. The review of scientific sources for generalization of social health state research criteria with reference to the family bringing up the handicapped child is made. The absence of a generally accepted indicators system and signal indicators on which one could measure its level is revealed. The parameters for assessing the well-being of families with children, coordinated at the international level and in our country, are compared as a complex system of indicators: the internal state of a small group (health and mood of family members); socioeconomic conditions that directly affect the life of a small group; the perception by the family of the prospects for its development. Empirical studies on the positive effect of regular physical activity on the process of forming the necessary social skills, on a subjective sense of the life quality not only in healthy people but also in people with disabilities are noted. Expanding the range of a disabled child physical activity has a positive impact on his somatic well-being, establishing contact with the outside world, satisfaction with various life aspects and psychological comfort. The priority role of the family in the realization of a child with developmental disorders regular motor activity is pointed out, and as a consequence, the possibility of using the index «disabled children physical activity» as a criterion for examining the social health of his family is considered.

Reference: 

1 См.: Овчар Н. А. Социальное самочувствие как показатель социокультурной трансформации региона // Изв. ВолгГТУ. Сер. Проблемы социально-гуманитарного знания. 2015. Т. 23, № 9 (172). С. 37–41.

2 См.: Кученкова А. В. Социальное самочувствие и субъективное благополучие : соотношение понятий и способов измерения // Вестн. РГГУ. Сер. Философия. Социология. Искусствоведение. 2016. № 2 (4). С. 118–127.

3 См.: Осинский И. И., Бутуева З. А. Социальное самочувствие : понятие, факторы формирования и показатели измерения // Вестн. Бурят. гос. ун-та. 2015. № 14. С. 38–40.

4 См.: Аргунова В. Н., Кодина И. Н. Методика изучения социального самочувствия населения малого города // Вестн. НГГУ. 2013. № 1 (29). С. 7–11.

5 См.: Мустаева Ф. А., Потрикеева О. Л. Социальное самочувствие семьи в современных условиях // Дискуссия : политематический журнал научных публикаций. 2013. № 8 (38). С. 95–102.

6 См.: Константинова Т. Н. Социальные индикаторы : методология измерения семьи // Сев.-Вост. гуманит. вестн. 2016. № 3 (16). С. 43–48.

7 См.: Пьянов А. И. Социальное самочувствие российской семьи // Изв. ВолгГТУ. Сер. Проблемы социально-гуманитарного знания. 2011. Т. 9, № 7 (80). С. 81–87.

8 См.: Цинченко Г. М. Благополучие детей в контексте новых социальных исследований в западных странах // Вестн. ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2017. № 1. С. 76–88.

9 См.: Andersen L. B.[et al.]. Physical activity and clustered cardiovascular risk in children : a cross-sectional study (The European Youth Heart Study) // Lancet. 2006. Vol. 368. P. 299–304.

10 См.: Яковлева Н. И., Андреева С. А., Кирьянова О. С. Адаптация детей-инвалидов через занятия физической культуры // Вестн. ТОГИРРО. 2015. № 1 (31). С. 358–362.

11 См.: Еремушкин М. А. Двигательная активность и здоровье. От лечебной гимнастики до паркура. М. : Спорт, 2016.

12 См.: Нарзулаев С. Б., Сафронова И. Н., Петухов Н. А. Аспекты социальной адаптации лиц с ограниченными возможностями здоровья средствами физической культуры и спорта // Вестн. ТГПУ. 2012. № 5 (120). С. 155–157.

13 См.: Болах Б., Приступа Т. Оценка восприятия качества жизни спортсменов-инвалидов // Физическое воспитание студентов. 2014. № 1. С. 13–16.

14 См.: Бельц В. Э., Малофеева О. В. Взаимодействие спортивного клуба с семьей как активным субъектом социализации личности ребенка // Вестн. ТГПУ. 2016. № 8 (173). С. 106–111.

15 См.: Курникова М. В., Голышев Н. И., Лабутина Н. А. Практический опыт организации работы группы по плаванию для детей и подростков с инвалидностью (на базе муниципального физкультурно-спортивного учреждения) // Адаптивная физическая культура. 2016. № 1(65). С. 46–47.

16 См.: Клочкова Е. В. Введение в физическую терапию : реабилитация детей с церебральным параличом и другими двигательными нарушениями неврологической природы. М. : Теревинф, 2014.

17 См.: Чекалова Н. Г., Матвеева Н. А., Силкин Ю. Р. [и др.]. Комплексная оценка здоровья школьников с разным состоянием костно-мышечной системы // Гигиена и санитария. 2014. Т. 93, № 4. С. 66–70.

18 См.: Доскин В. А., Батышева Т. Г., Лильин Е. Т., Глазкова С. В. Современные научные представления об улучшении качества жизни детей с ограниченными возможностями // Вестник перинатологии и педиатрии. 2014. Т. 59, № 5. С. 4–8.

19 См.: Ерешко Н. Е., Чепик В .Д. Проблемы исследования социализации детей-инвалидов средствами инклюзивной физической рекреации на региональном уровне (Московская область) // Учен. зап. ун-та им. П. Ф. Лесгафта. 2015. № 10 (128). С. 61–66.