Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article

СЕТЕВЫЕ МЕХАНИЗМЫ ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ И ПОЛИТИЧЕСКИХ ИДЕНТИЧНОСТЕЙ СОВРЕМЕННОЙ МОЛОДЕЖИ

Autors: 
Miroshnichenko I. V., Kuban State University, Krasnodar
Abstract: 

In this article the author substantiates and characterize the effect of new network mechanisms of formation of identities that arise in the context of the societal transformation of modern society. The author shows that the network mechanisms of identity formation are beginning to work in the «digital generation» and represent a set of interrelated and interdependent practices in the global information and communication space, contributing to the individual and collective identity, internalization and reflection. The complex includes: the network communication mechanism, the mechanism of reflexive inclusion of the individual in the public space, the mechanism of network-topos structure and mechanism of public crowdsourcing. The authors conclude that the complex network of mechanisms creates a dynamic matrix of identity of modern man, which allows to realize the opportunities for its development in the modern conditions of formation of a new social reality

Reference: 

1 См.: Политические изменения в глобальном мире : теоретико-методологические проблемы анализа и прогнозирования / редкол. И. С. Семененко (отв. ред.), В. В. Лапкин, В. И. Пантин. М. : ИМЭМО РАН, 2014.

2 См.: Бауман З. Индивидуализированное общество. М. : Логос, 2005 ; Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну. М. : Прогресс-Традиция, 2000 ; Кастельс М. Информационная эпоха : Экономика, общество, культура. М. : ГУ ВШЭ, 2000 ; Показатели Индекса цитирования по социальным наукам. URL: http://www.manuelcastells.info/en/SSCIsocialranking_eng. pdf (дата обращения: 02.11.2016).

3 См.: Политические изменения в глобальном мире… С. 179.

4 Лапкин В. В., Семененко И. С. «Человек политический» перед вызовами «infomodernity» // Полис. 2013. № 6. С. 65–66.

5 См.: Christakis N., Fowler J. Connected : The Amazing Power of Social Networks and How They Shape Our Lives. L. : Harper Press, 2011.

6 См.: Кастельс М. Становление общества сетевых структур // Новая постиндустриальная волна на Западе : антология / под ред. В. Л. Иноземцева. М. : Academia, 1999. С. 494–505.

7 См.: Уханов Е. В. Идентичность в сетевых коммуника- циях // Философские науки. 2009. № 10. С. 59−71.

8 См.: Луман Н. Реальность массмедиа / пер. с нем. А. Антоновского. М. : Праксис, 2005.

9 См.: Уэльбек М. Мир как супермаркет / пер. с фр. Н. Кулиш. М. : Ad Marginem, 2004.

10 См.: Бодрийяр Ж. Экстаз коммуникации. URL: http://ivanem.chat.ru/extaz.htm (дата обращения: 01.03.2016).

11 См.: Горный Е. Онтология виртуальной личности. URL: http://www.zhurnal.ru/staff/gorny/ texts/ovr.html (дата обращения: 04.11.2016).

12 См.: Фленина Т. А. Семантическое пространство поня- тия «сетевая идентичность» // Изв. Рос. гос. пед. ин-та им. А. И. Герцена. 2014. № 171. С. 313–314.

13 См.: Tapscott D. Growing up Digital : The Rise of the Net Generation. N. Y. : McGraw-Hill Companies,1999 ; Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants // On the Horizon. 2001. № 5 (9). P. 1−6.

14 См.: Носова С. С. Поколение «Y» в контексте сетевого информационно-коммуникативного общества // Альма- нах современной науки и образования. 2014. № 2 (81). С. 126−128.

15 См.: Королева Н. Н., Богдановская И. М., Бутыр- ская Н. С., Фленина Т. А. Стратегии виртуальной самопрезентации молодежи в различных социальных сетях // Информатика и образование. 2016. № 9 (278). С. 47−50.

16 Количество пользователей интернета в России // Ин- тернет в России и в мире. 2016. 11 ноября. URL: http:// www.bizhit.ru/index/users_count/0-151 (дата обращения: 09.11.2016).

17 См.: Palfrey J., Gasser U. Born Digital. Understanding the First Generation of Digital Natives. N. Y. : Basic Books, 2008. С. 4.

18 См.: Вилков А. А., Зевако Ю. В. Технологии форми- рования политической идентичности в современной России // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Социология. Политология. 2012. Т. 12, вып. 4. С. 62–71.

19 См.: Wellman B. Physical Place and Cyberplace : The Rise of Personalized Networking // International Journal of Urban and Regional Research. 2001. Vol. 25, № 2. P. 227−252. DOI : 10.1111/1468–2427.00309.

20 См.: Мирошниченко И. В. Сетевой ландшафт россий- ской публичной политики. Краснодар : Просвещение- Юг, 2013.

21 См.: Foucault M. Governmentality // The Foucault Effect : Studies in Governmentality / ed. by G. Burchell, C. Gordon, P. Miller. Chicago : University of Chicago Press, 1991. С. 87−105.

22 См.: Walters W., Haahr J. Governmentality and Political Studies // European Political Science. 2005. Vol. 4, № 3. P. 288−300.

23 См.: Эко У. От Интернета к Гутенбергу : текст и гипер- текст. Отрывки из публичной лекции в МГУ // Новое лит. обозрение. 1998. № 32. С. 5−14.

24 См.: Бек У. Указ. соч.

25 См.: Акопов С. В. Сетевая философия и трансформация идентичности личности // Управленческое консульти- рование. 2013. № 12. С. 42−46.

26 См.: Мирошниченко И. В. Указ. соч. С. 232.

27 См.: Morozova E. V., Miroshnichenko I. V. Crowdsourcing in Public Policy : Technologies, Subjects and Its Socio-Political Role // Asian Social Sciences. 2015. Vol. 11, № 7. P. 11−121.