Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


социальные сети

Digital propaganda as a tool of political communication within the Runet network space

The article examines the problem of accelerated development of information and communication technologies in the network society and associated increase in the role of social media in Russian public policy. The process of researching propaganda is becoming increasingly relevant due to the increasing complexity of managing socio-political processes and emerging crises. Digital propaganda in this context is the dissemination of political ideas through the use of social media and information technology to influence public opinion.

Оценка индексов вовлеченности аудитории официальных страниц органов власти

В настоящей статье представлен эмпирический анализ индексов вовлеченности аудитории официальных сообществ МЧС России федеральных городов (Москва, Санкт-Петербург, Севастополь) на платформе «ВКонтакте». Используя методы цифрового маркетинга и контент-анализа, исследование оценивает коэффициенты вовлеченности (Engagement Rate) и видимости (Visibility Rate), выявляя значимые различия, обусловленные масштабом, особенностями аудитории и особенностями медиасреды каждого города.

ЦИФРОВАЯ ПРОПАГАНДА КАК ИНСТРУМЕНТ ПОЛИТИЧЕСКОЙ КОММУНИКАЦИИ В СЕТЕВОМ ПРОСТРАНСТВЕ РУНЕТА

В статье рассматривается проблема ускоренного развития информационно коммуникативных технологий в сетевом обществе и сопряженное с этим повышение роли социальных медиа в российской публичной политике. Процесс исследования пропаганды становится всё более актуальным вследствие нарастания сложности управления социально политическими процессами и возникающих кризисов.

External and internal threats as a risk factor for effective political communication of local governments

The article outlines the features of political communication of local governments in the context of new information challenges and threats. The role of municipal administrations in the formation of the information fi eld is determined by the example of the Saratov region. The tasks facing the heads of local administrations in the process of information and communication support of their professional activities in social networks are analyzed. The risk factors for information support of the activities of local governments in the modern information space are identifi ed.

Heuristic potential artificial intelligence in the analysis of social networks

Artifi cial intelligence is an important part of modern life. AI exists to improve lives and free up time and resources for the tasks that require thoughtful human action. The advent of artificial intelligence (AI) created new data analyzing the capabilities of the modern phenomenon of social networking, accurately analyzing and understanding the dynamics of online communities and users` sentiments. AI succeeds in such area as social media. Internet users use social media to communicate, search for information, buy things and even work.

The user's self-presentation in social networks and the problem of context collapse

This article discusses the social problems of communication in social networks that provide a platform and tools for the formation of a virtual network identity. The features of the behavior of users of social networks and the tactics of their self-presentation when constructing a personal network profi le are described. It is argued that in the process of social communication, people present diff erent versions of themselves depending on their audience and adapting their own self-presentation to the perceived values and preferences of the interlocutors.

On the issue of digital socialization

The article presents the reflection on the digital socialization. It is noted that the dynamics of actor socialization in the conditions of digitalization is due to information «challenges» that form a conscious desire to master social experience through online contexts, regardless the social actors` age.

Открытые механизмы инкорпорирования социальных сетей в систему публичного управления: российский опыт

В статье определяется изменение роли социальных сетей в ре-
зультате их инкорпорирования в систему публичного управления.
Автор типологизирует и характеризует открытые механизмы
инкорпорирования социальных сетей во властно-политическую
и административно-управленческую подсистемы публичного
управления. На основе исследования российских практик инкор-
порирования социальных сетей оценивается их конструктивный
потенциал для разрешения общественно значимых проблем и
повышения эффективности публичного управления.

Глобализация, потребление, виртуализация как культурные контексты идентичности

В статье рассматриваются особенности социологической интерпретации глобализации, потребления, виртуализации как культурных контекстов идентичности.

Трансформация гуманитарного образования в контексте формирования виртуальных социумов

В статье  с  социологической  точки  зрения  анализируются  особенности формирования и изменения образования в процессе 
создания виртуальных социумов

Pages