Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


политическая коммуникация

External and internal threats as a risk factor for effective political communication of local governments

The article outlines the features of political communication of local governments in the context of new information challenges and threats. The role of municipal administrations in the formation of the information fi eld is determined by the example of the Saratov region. The tasks facing the heads of local administrations in the process of information and communication support of their professional activities in social networks are analyzed. The risk factors for information support of the activities of local governments in the modern information space are identifi ed.

Features of agenda setting in Telegram

This article focuses on the aspects of agenda formation in Russian-language Telegram messenger channels. Within the framework of the classical model of M. McCombs and D. Shaw, the main principles of agenda setting by traditional media are analyzed. Building upon the fi ndings of more recent research in the fi eld of agenda setting in the digital space, the authors highlight the advantages of social media as communication platforms and potential reasons for their increasing popularity among both individuals and political actors.

Political image during the electoral period: Based on materials of the pre-election campaign in the Nizhny Novgorod region in 2023

The content of the political image of one of the regional Russian leaders during the electoral period (elections of heads of Russian constituent entities in 2023) is studied in the article. The purpose of the paper is to identify the features of the symbolic and semantic content of the network image of a regional political leader during the pre-election period. Fulfi llment of the set research goal is carried out using the concept of the image-role construct and methods of content analysis (qualitative-quantitative type) and comparative analysis.

ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ПОВЕСТКИ ДНЯ В МЕССЕНДЖЕРЕ TELEGRAM

Статья посвящена аспектам формирования повестки дня в русскоязычных каналах мессенджера Telegram. В рамках классической модели М. Маккомбса и Д. Шоу анализируются основные принципы формирования повестки дня традиционными медиа. Опираясь на результаты более поздних исследования в области формирования повестки дня в цифровом пространстве, авторы выделяют преимущества социальных медиа как платформ коммуникации и потенциальные причины их возрастающей популярности как среди индивидов, так и политических акторов.

Проблемы политических коммуникаций в информационном обществе

В статье предпринимается попытка критического осмысления процессов, происходящих в информационной сфере современного общества. Обращается внимание на негативные последствия ее коммерциализации и глобализации. Рассматриваются изменения политической коммуникации в условиях превращения информации в товар массового потребления и монополизации глобального информационного пространства.

Политический дискурс как неотъемлемая часть политической коммуникации

Статья посвящена социологическому анализу политического дискурса как одного из важнейших составляющих политической 
коммуникации. В статье рассматриваются определения политического дискурса, его цели и общественное предназначение.

 

Грузино-Югоосетинский конфликт: проблема политико-информационного взаимодействия России и США (по материалам "Российской газеты" и "The Washington Post")

Автором анализируются посвященные грузино-югоосетинскому противостоянию статьи «Российской газеты» и «Вашингтон 
Пост», опубликованные в августе 2008 года. В центре авторского внимания находятся общая содержательно-фактологическая картина конфликта; термины, эпитеты и метафоры, используемые указанными изданиями в отношении самого противостояния и 
участвующих в нем сторон; наиболее типичные виды заголовков и способы завершения статей, а также применявшиеся методы воздействия на читательскую аудиторию.

Публичная политическая коммуникация и краудсорсинг: от толпы к публике

The article says that at our time has accelerated the processes of formation of public political communication. The author describes the difference between crowd and public; shows the role of crowdsourcing in this process.

МИФ «КОММУНИКАЦИИ» В СОВРЕМЕННЫХ ПОЛИТИЧЕСКИХ ПРОЦЕССАХ

The publication analyzes the causes and the logic of transition, which is observed in the mass consciousness of society and elites, from the ideas of «communication» of political subjects, as a means of solving their specific political problems, to the idea of it as the final practical result of modern politics. Effects of that transition for the dynamics of political processes at various levels are predicted.

Pages