Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Kaminchenko D. I. Political image during the electoral period: Based on materials of the pre-election campaign in the Nizhny Novgorod region in 2023. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 1, pp. 80-89. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-1-80-89, EDN: VOVSAV

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
328
EDN: 
VOVSAV

Political image during the electoral period: Based on materials of the pre-election campaign in the Nizhny Novgorod region in 2023

Autors: 
Kaminchenko Dmitriy I., Nizhny Novgorod State University. N.I. Lobachevsky
Abstract: 

The content of the political image of one of the regional Russian leaders during the electoral period (elections of heads of Russian constituent entities in 2023) is studied in the article. The purpose of the paper is to identify the features of the symbolic and semantic content of the network image of a regional political leader during the pre-election period. Fulfi llment of the set research goal is carried out using the concept of the image-role construct and methods of content analysis (qualitative-quantitative type) and comparative analysis. The information array is consisted of text records posted on the offi cial website of the Governor of the Nizhny Novgorod Region G. S. Nikitin on “VKontakte” and in his Telegram-channel, for the period from May to September 2023. Based on the results of the study, it was revealed that the most popular image-role construct on both Internet platforms was “economic manager”. Next in frequency of occurrence are such constructs as “team player”, “a leader who is aware of various details of current problems» and «a leader looking to the future”. The conclusion was made about the closeness of the occurrence frequency indicators of different symbolic and semantic constructs within the image of a leader presented within the two indicated network communication channels (on the offi cial page on “VKontakte” and in the Telegram-channel).

Reference: 
  1. Holderberg P., Ballowitz J. Politisierung durch Zwang? // Zeitschrift für Politikwissenschaft. 2020. Bd. 30, № 3. S. 401–423. https://doi.org/10.1007/s41358-020-00217-4
  2. Merten H. Wahlen in Pandemiezeiten – ein juristisches Risikogebiet // Zeitschrift für Politikwissenschaft. 2021. Bd. 31, № 1. S. 61–69. https://doi.org/10.1007/s41358-021-00259-2
  3. Василенко С. А., Дебольская А. А. Женщина-политик: эволюция имиджа на примере Терезы Мэй и Юлии Тимошенко // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2020. № 3 (32). С. 33‒36. 
  4. Головченко А. В. Имиджевые инверсии либерального лидерства в современной России // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2018. Т. 18, вып. 4. С. 457–462. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018-18-4-457-462
  5. Канюков А. Н. Убедить россиянина. Структура убеждающего воздействия в формировании имиджевых характеристик депутатов Законодательного собрания Санкт-Петербурга // Вестник Пермского университета. Политология. 2018. Т. 18, вып. 2. С. 124–146. https://doi.org/10.17072/2218-1067-2018-2-124-146
  6. Курманина Т. С. Особенности формирования имиджа региональных политических лидеров // Вестник науки и образования. 2017. № 8 (32). С. 44–46.
  7. Толкалов А. С. Сущность политического имиджа: отечественный и зарубежный опыт теоретического осмысления // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2013. Т. 13, вып. 2. С. 72–75. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2013-13-2-72-75
  8. Bird R. T., Hickey H. K., Leavitt M. J., Robinson J. L. The dark authoritarians: Profi ling the personality, emotional style, and authoritarian attitudes of the major American parties // Personality and Individual Differences. 2022. Vol. 186. Pt. B. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111298
  9. Coakley J., Garry J., Matthews N., O’Leary B. Party images in Northern Ireland: Evidence from a new dataset // Irish Political Studies. 2019. Vol. 34, № 1. P. 1–24. https://doi.org/10.1080/07907184.2018.1499621
  10. Severt K., Hahm J. J. Impact of political event and political affl iation on destination image and a longitudinal approach of image change // Journal of Destination Marketing & Management. 2020. Vol. 15. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.100406
  11. Warren C., Schneider Sh., Smith K. B., Hibbing J. R. Motivated viewing: Selective exposure to political images when reasoning is not involved // Personality and Individual Differences. 2020. Vol. 155. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109704
  12. Wright J. D., Tomlinson M. F. Personality profiles of Hillary Clinton and Donald Trump: Fooled by your own politics // Personality and Individual Differences. 2018. Vol. 128. P. 21–24. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.02.019
  13. Синеокая Н. А. Имидж политика, формируемый в современных электронных СМИ (на примере женщин-политиков Германии) // Филология и просветительство. Научное, педагогическое, краеведческое наследие Н. М. Лебедева : материалы конференции (Тверь, 22–23 сентября 2017 г.). Тверь : ООО «СФК-офис», 2017. С. 235–242. EDN: YOHAOV
  14. Пищева Т. Н. Политические образы: проблемы исследования и интерпретации // Полис. Политические исследования. 2011. № 2. С. 47–52.
  15. Shyles L. Profi ling candidate images in televised political spot advertisements for 1984: Roles and realities of presidential jousters at the height of the Reagan Era // Political Communication. 1988. Vol. 5, iss. 1. P. 15–31. https://doi.org/10.1080/10584609.1988.9962835
  16. Söker Ph. (K)Eine Frage des Führungsstils? // Zeitschrift für Internationale Beziehungen. 2021. Jahrgang 28. Heft 1. S. 68–100. https://doi.org/10.5771/0946-7165-2021-1-68
  17. Rauscher N., Schäfer M. Leveling the playing fi eld – Kommunikationsstrategien und Ungleichheitsnarrative des linken Diskurses im Umfeld der Demokratischen Partei der USA // Zeitschrift für Politikwissenschaft. 2022. Bd. 32, № 1. S. 221–249. https://doi.org/10.1007/s41358-021-00275-2
  18. Waldvogel T. Alles Wut? Der Einfl uss von Emotionen auf die Wahrnehmung und Wirkung von TV-Debatten am Beispiel der Bundestagswahl 2017 // Zeitschrift für Politikwissenschaft. 2020. Bd. 30, № 1. S. 53–86. https://doi.org/10.1007/s41358-020-00211-w
  19. Leidecker-Sandmann M., Geise S. Tradition statt Innovation. Die deutsche Presseberichterstattung über die Wahlkampfstrategien der Parteien zur Bundestagswahl 2017 // Studies in Communication and Media. 2020. Jahrgang 9. Heft 2. S. 264–307. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2020-2-264
  20. Каминченко Д. И. Сетевизация символического поля публичной политики (на примере политического имиджа регионального лидера) // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2022. Т. 18, № 4. С. 425–441. https://doi.org/10.21638/spbu23.2022.405
  21. Angenendt M. Rage against the party machine? Wählergemeinschaften als Alternative im kommunalpolitischen Wettbewerb // Zeitschrift für Politikwissenschaft. 2021. Bd. 31, № 4. S. 627–641. https://doi.org/10.1007/s41358-021-00301-3
  22. Карпова Т. Б. Пермский политический дискурс в Сети интернет глазами лингвиста // Медиаскоп : электронный научный журнал. 2011. № 1. C. 11. URL: http://www.mediascope.ru/node/754 (дата обращения: 23.10.2023).
  23. Stocker S. Frauen in der lokalen Politik und kommunale Wahlbeteiligung. Ein Fall für deskriptive Repräsentation? // Politische Vierteljahresschrift. 2023. Bd. 64, № 2. S. 269–292. https://doi.org/10.1007/s11615-022- 00434-2
  24. Каминченко Д. И. Особенности политического имиджа регионального лидера в интернет-пространстве // Вестник Пермского университета. Политология. 2021. Т. 15, № 3. С. 24–39. https://doi.org/10.17072/2218- 1067-2021-3-24-39
Received: 
31.10.2023
Accepted: 
25.11.2023
Available online: 
01.03.2024
Short text (in English):