The article presents the stages of transformation of the concept “linguistic personality” in correlation with the changes of social reality. The reasons for the appearance of the concept “communicative personality” in connection with the formation of the social reality of the information society are substantiated. Comparative analysis of these concepts, involving linguistic, socio-cultural and socio-psychological factors is presented. The “linguistic turn” in socio-humanitarian research contributed to a new content of linguistic personality as a discursive concept.
Статья посвящена анализу доступности карьерного роста в
ситуации перехода к пенсионному статусу по возрасту. Иссле-
дуется позиционирование представителей третьего возраста в
отношении возможности и перспектив карьерного роста.
В статье дано определение социального слоя военнослужащих, показано его место в структуре современного общества, также
затронут вопрос о специфике слоя военнослужащих. Приведена авторская стратификационная модель социальной группы военнослужащих.
Статья посвящена анализу практик исключения в профессиональноделовой сфере в контексте перехода к пенсионному статусу по возрасту. Исследуются позиции руководителей предприятий различных форм собственности по отношению к трудоустройству и продолжению профессиональной деятельности сотрудников позднего возраста.
В статье аргументируется определение интеллигенции, её признаков и структура в современной России. Изучены трансформации статуса интеллигенции в 1992–2007 гг., ее экономическая
и социальная дифференциация. Выводы сделаны на основе социологических опросов.
The article analyses the research carried out on the subject of the possibilities of social mobility for the young generation from low-income families in modern Russian society. The factors and reasons that have the greatest impact on the standard of living of low-income families are considered. The functional formula for the probability of vertical social mobility, which can be applied in further research of representatives’ social mobility of low-income families, is proposed.
The article analyzes the structure of the university lecturer image consisting of basic competencies, a social status and professional competencies – didactic skills, conceptual training, and professional-Self.