Профессиональный имидж современного преподавателя высшей школы
The article analyzes the structure of the university lecturer image consisting of basic competencies, a social status and professional competencies – didactic skills, conceptual training, and professional-Self. The article considers the factors affecting the professional image of the universities’ teaching staff, nowadays, such as: the transition to a skills-oriented education, the Russian employers’ requirements for university graduates, the commercialization of higher education, and the students’ audience specifics of the represented by generation “Z”, preferring the Internet resources as the main information sources. The article highlights the professional image of the teaching staff both in the eyes of the administrative structures of universities and students. A pilot study of the teaching staff professional image perception as seen from the students’s perspective was carried out the department of industrial policy and business administration of Kazan National Research Technological University. Due to the conducted research, it became possible to establish the most important characteristics of the internal image of a university lecturer from the students’ point of view and the significance of his/her external image.
- Тузиков А. Р. Высшее образование : идеологемы реформ и практика имитаций // Управление устойчивым развитием. 2020. № 1 (26). С. 60–66.
- Currie I. D., Finney H. C., Hirschi T., Selvin H. C. Images of the professor and interest in the academic profession // Sociology of Education. 1966. Vol. 39, № 4. P. 301–323. https://doi.org/10.2307/2111916
- Aldrup K., Klussman U., Ludtke O., Gollne R., Trautwein U. Student misbehavior and teacher well-being : Testing the mediating role of the teacher-student relationship // Learning and Instruction. 2018. Vol. 58. P. 126–136. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.05.006
- Бойко Л. И. Трансформация функций высшего образования и социальные позиции студенчества // Социс. Социологические исследования. 2002. № 3. С. 78– 82.
- Козлова О. Н., Буланова М. Б. Социальный статус и имидж гуманитарной интеллигенции : иллюзии и реальность // Социс. Социологические исследования. 2001. № 11. С. 58–68.
- Володарская Е. А. Социально-психологическое содержание представлений о современном российском ученом // Психологический журнал. 2002. Т. 23, № 4. С. 60–65.
- Кокарев А. С., Николюкина Н. Б. Социальный портрет преподавателя высшей школы (на основе анализа вузов Тамбовской области) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2000. Т. 3, № 1. С. 154–161
- Лукашенко М. А., Ожгихина А. А. Имидж преподавателя вуза : мнения и приоритеты студентов // Высшее образование в России. 2019. Т. 28, № 1. С. 46–56. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-1-46-56
- Заславская Т. И. Социетальная трансформация российского общества : Деятельностно-структурная концепция. М. : Дело, 2002.
- Попова О. И. Имидж преподавателя вуза : проблема трансформации в современной России : автореф. дис. … канд. социол. наук. Екатеринбург, 2007.
- Сысоева Е. Ю. Рефлексивный анализ имидж-образующих характеристик преподавателей вуза // Азимут научных исследование : педагогика и психология. 2017. Т. 6, № 4 (21). С. 209–213.
- Ярошевич О. В. От имиджа преподавателя к имиджу кафедры. URL: http://dgng.pstu.ru/conf2015/ papers/51/ (дата обращения: 10.04.2021).).
- Статистика молодежи // Vawilon : [сайт]. URL: https://vawilon.ru/statistika-molodezhi/ (дата обращения: 30.03.2021).
- Тузиков А. Р., Зинурова Р. И. Социология студенчества : теоретический статус и исследовательские практики // Высшее образование в России. 2019. Т. 28, № 6. С. 40–51. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-6-40-51
- Озимко К. Социология поколения Z // СОНАР 2050. URL: https://www.sonar2050.org/publications/sociologiya-pokoleniya-z/ (дата обращения: 10.04.2021).
- Козлов Н. И. Невербальное общение // Психологос : энциклопедия практической психологии : [сайт]. URL: https://www.psychologos.ru/articles/view/neverbalnoe-obschenie (дата обращения: 02.04.2021).