Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Afanasyeva K. A. “Digital” and sovereignty in modern Russian educational policy. Journal Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 2, pp. 223-228. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-2-223-228, EDN: GLJTPT

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
32
EDN: 
GLJTPT

“Digital” and sovereignty in modern Russian educational policy

Autors: 
Afanasyeva Kristina A., Povolzhsky Institute of Management named after PA Stolypin - branch of the Russian Academy of Science and Engineering under the President of the Russian Federation, Saratov
Abstract: 

The article presents an analysis of the contradiction that todaycharacterizes the stateinitiative for the transition of Russian education from the Bologna format to “sovereign” and “unique” functioning. This is a contradiction between the plans for accelerated digitalization of the educational sphere and, at the same time, for it to acquire certain qualities that are unique nowhere else in the modern world. Arguments are given in favor of the fact that attempts by subjects of Russian educational policy to give constructive meaning to the ideas of sovereignty of education in our country and its achievement of a state of uniqueness will face the objective need to sacrifice sovereignty and uniqueness for the sake of fulfi lling the technical conditions of digitalization. The article predicts the expected risky consequences of such a confl ict of meanings and goals in the ideology of planned educational reforms for state educational policy.

Reference: 
  1. Лекция Министра просвещения Российской Федерации Сергея Кравцова «О развитии суверенной национальной системыобразования». URL: https://edu.gov.ru/press/6476/lekciya-ministra-prosvescheniyarossiyskoy-... (дата обращения: 10.10.2023).
  2. О внесении изменений в Основы государственной культурной политики, утвержденные Указом Президента РФ от 24.12.2014 № 808 : указ Президента РФ от 25.01.2023 №35. Доступ из справ.-правовой системы «Гарант».
  3. Полный текст выступления Владимира Путина на заседании дискуссионного клуба «Валдай» 5 октября 2023 г.: о чем говорил Президент России. URL: https://www.kp.ru/daily/27564/4833298/?ysclid=loimr xf2wk435665369 (дата обращения: 07.10.2023).
  4. Белицкий К. А. Цифровизация начального образования: анализ проблем, изучение перспектив и оценка рисков // Актуальные вопросы гуманитарных и социальных наук: от теории к практике : материалы III Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (Чебоксары, 19 января 2023 г.) / гл. ред. Ж. В. Мурзина. Чебоксары : Среда, 2023. С. 65–67. 
  5. Караулова О. А., Киреева Н. В. Риски цифровизации профессионального образования и обучения // IX Российская научно-методическая конференция профессорско-преподавательского состава, научных сотрудников и аспирантов : материалы конф. (Самара, 5–8 апреля 2021 г.). Самара : Поволжский гос. ун-т телекоммуникаций и информатики, 2021. С. 72. EDN: OXFDJV
  6. Грязнова Е. В., Куимова Н. Н., Чиркова К. А. Риски цифровизации образования как причины возникновения кризисных ситуаций в образовательном процессе // Перспективы науки. 2022. № 2 (149). С. 159–161. EDN: TUWRWB
  7. Шаповалова О. Н. Преимущества и риски цифровизации школьного образования глазами педагогов и родителей: аналитический обзор // Научное обозрение. Педагогические науки. 2022. № 1. С. 49–54.
  8. Шадже А. Ю., Ильинова Н. А. Образование в условиях нового глобального риска: цифровизация и гуманизация // Социально-гуманитарные знания. 2020. № 6. С. 71–83. EDN: FYIMMX
  9. Титаренко Л. Г. Цифровизация высшего образования в условиях пандемии: новые риски и угрозы // Россия в ХХI веке: образование как важный цивилизационный институт развития и формирования российской культурно-исторической идентичности : сб. докладов и материалов ХХX Моисеевских чтений – науч.-практ. конф. (Москва, 24–25 марта 2022 г.). М. : Академия МНЭПУ, 2022. С. 382–387. EDN: MCQXLA
Received: 
01.02.2024
Accepted: 
12.02.2024
Available online: 
31.05.2024
Short text (in English):