For citation:
Sheshmeneva M. V. Digital propaganda as a tool of political communication within the Runet network space. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2025, vol. 25, iss. 4, pp. 463-474. DOI: 10.18500/1818-9601-2025-25-4-463-474, EDN: YSMNIF
Digital propaganda as a tool of political communication within the Runet network space
The article examines the problem of accelerated development of information and communication technologies in the network society and associated increase in the role of social media in Russian public policy. The process of researching propaganda is becoming increasingly relevant due to the increasing complexity of managing socio-political processes and emerging crises. Digital propaganda in this context is the dissemination of political ideas through the use of social media and information technology to influence public opinion. The transformation of political propaganda is studied, its characteristic features are identifi ed and described, as well as the conditions for its eff ective use. The article visualizes the structure of digital propaganda in the format of network interaction, presented as a communication process. The main content of the study is the analysis of technologies and techniques of digital propaganda used in the Internet space of social media. Particular emphasis is placed on examining Internet trolling and the specifics of its communication techniques (aggression, stigmatization, irony, artistic forms). The technology of creating Internet memes as a new visual technique of manipulative influence is also considered. The author comes to the conclusion that the role and importance of digital propaganda in the information society will gradually increase over time due to the increasing aggressiveness of the information environment, the expansion of the range of manipulative means and methods of communicative influence on the audience in the context of information confrontation and the growing need for coordination and management of information flows; further improvement of the mechanisms of propaganda influence on the audience.
- Соловей В. Д. Особенности политической пропаганды в цифровой среде // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2018. Т. 8, № 1 (31). С. 81–87. https://doi.org/10.26794/2226-7867-2018-7-1-81-87, EDN: YMOYRS
- Коробов А. А. Цифровая пропаганда и неформальные политические коммуникации: эффект функциональной связи // Вестник Поволжского института управления. 2022. Т. 22, № 4. С. 73–82. https://doi.org/10.22394/1682-2358-2022-4-73-82, EDN: GNBEOP
- Миронов А. С. Раздувай и властвуй: технологии современной «мягкой» пропаганды. М. : Добросвет, 2000. 216 с.
- Евдокимов Е. А. Пропаганда в Интернете // Полис. Политические исследования. 2012. № 4. С. 137–142.
- Володенков С. В. Цифровые актанты и вычислительная пропаганда как инструменты воздействия на массовое сознание в условиях глобальных технологических трансформаций // Вестник Московского университета. Серия 12. Политические науки. 2024. № 2. С. 47–70. https://doi.org/10.55959/MSU0868-4871-12-2024-2-2-47-70
- Володенков С. В., Федорченко С. Н., Печенкин Н. М. Риски, угрозы и вызовы современных социально-политических коммуникаций в условиях развития искусственного интеллекта и нейросетевых технологий // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2024. № 3. С. 474–494. https://doi.org/10.21638/spbu23.2024.307
- Казаков А. А. Манипулятивный потенциал поляризованного политического медиатекста: вариант измерения // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2018. № 6. С. 75–93. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.6.2018.7593
- Шомова С. А. Развлекать и властвовать: образы российской власти и оппозиции в интернет-мемах // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2019. № 3. С. 23–43. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.2.2019.2343
- Шилина А. Н. Аффект или идеология: влияние политической поляризации на восприятие интернет-троллинга // Политическая наука. 2023. № 3. С. 230–251. https://doi.org/10.31249/poln/2023.03.11
- Юдина К. В. Феномен неучастия и политический конформизм в современном российском обществе // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2024. № 1, ч. 1 (98). С. 276–278. https://doi.org/10.24412/2500-1000-2024-11-1-276-278, EDN: CEKPRW
- Мысовских Л. О. Политический конформизм как необходимость существования человека в идеологических рамках тоталитарного государства // Вестник Омского университета. 2023. Т. 28, № 1. С. 20–24 https://doi.org/10.24147/1812-3996.2023.28(1).20-24
- Ноэль-Нойман Э. Общественное мнение. Открытие спирали молчания : пер. с нем. М. : Прогресс ; Весь мир, 1996. 352 с.
- Победин П. К. Использование искусственного интеллекта и цифровых технологий как метода политического влияния на молодежь // Постсоветский материк. 2024. № 4. С. 65–78. https://doi.org/10.48137/23116412_2024_4_65
- Стукал Д. К., Шилина А. Н. Отношение к власти как фактор восприятия политического троллинга в российских социальных медиа // Полис. Политические исследования. 2022. № 4. С. 179–191. https://doi.org/10.17976/jpps/2022.04.14