For citation:
Temnova L. V., Khripunova A. N. Online learning in the Russian educational space: Advantages and risks. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2025, vol. 25, iss. 2, pp. 156-165. DOI: 10.18500/1818-9601-2025-25-2-156-165, EDN: HXIFYT
Online learning in the Russian educational space: Advantages and risks
A sociological study using in-depth online interviews and expert interviews allowed us to identify the main advantages and disadvantages of modern online learning based on online schools and original courses. Along with the democratization of the educational space, accessibility for a wide range of users, unlimited geographical and time frames, the possibility of combining training with professional and other activities, online courses have great potential for personalization: freedom to choose the pace and time of training, intensity and media format for passing the material, content. Interactive elements of online learning stimulate the activity of listeners. The leading factors in the promotion of author’s online courses are the personality of the blogger, his/her achievements, competence and qualifi cations, persuasiveness as an expert, media coverage of the person, and the practical orientation of the proposed content. The duality of the status of online courses is shown. Due to the lack of a legislative framework regulating their work and quality, a number of social risks arise associated with the dissemination of “pseudoscientifi c” knowledge through various courses in new media. Two groups of risks for the further development of online learning were also identifi ed: for society (digital inequality; cybersecurity threats; the spread of unscrupulous organizations implementing online courses; the lack of the social control system and a legislative framework for regulating online courses) and for the education system (insuffi cient training of teachers; diffi culties in identifying students and monitoring the independence of completing assignments).
- Готлиб А. С. Сможет ли онлайн-образование стать альтернативой традиционному университету? // Вестник Самарского государственного университета. 2015. № 1 (123). С. 15–22.
- Пономарев Р. Е. Образовательное пространство. М. : МАКС Пресс, 2014. 100 с.
- Радина Н. К., Балакина Ю. В. Вызовы образованию в условиях пандемии: обзор исследований // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 178–194. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-1-178-194
- Байдикова Н. Л. Цикличная модель смешанного обучения: технологический подход // Концепт. 2020. № 1. С. 39–50. https://doi.org/10.24411/2304-120X-2020-11004, EDN: TQTJNV
- Радыгина Е. Г. Построение эффективной модели организации дистанционного обучения // Концепт. 2022. № 2. С. 10–23. https://doi.org/10.24412/2304-120X-2022-11007, EDN: HDRRBE
- Абакумова Н. Н. Реализация компетентностного подхода в практике дистанционного обучения // Вестник Томского государственного университета. 2005. № 286. С. 158–161. EDN: KCLEXJ
- Полянкина С. Ю. Онлайн-образование: реонтологизация или деонтологизация? // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10, № 1. С. 3428–3437. https://doi.org/10.15372/PEMW20200105
- Стриженко А. А. Онлайн-образование: теория и практика // Экономика. Профессия. Бизнес. 2016. Спецвып. 1. С. 75–79. EDN: WBGEUL
- Шевчук П. А. Продвижение онлайн-школ в сети интернет // Collegium Linguisticum-2022 : сб. науч. ст. Ежегодной Междунар. конф. Студенческого научного общества МГЛУ (Москва, 16–19 марта 2022 г.) / отв. ред. И. А. Гусейнова. М. : Изд-во МГЛУ, 2022. С. 833–836. EDN: WBMOTG
- Коломийцева Е. Ю. Новые медиа в пандемию: пути трансформации // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2021. Т. 1, № 1 (34). С. 144–152. https://doi.org/10.51965/2076-7919_2021_1_1_144, EDN: RYYGYX
- Sementelli A. J., Garrett T. M. MOOCs: Meaningful learning tools for public administration education or academic simulacra? // Education and Training. 2015. Vol. 57, iss. 4. P. 461–470. https://doi.org/10.1108/ET-03-2014-0031
- Амбарова П. А., Зборовский Г. Е. Имитации в высшем образовании как социальная проблема // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 5. С. 88–106. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-5-88-106