Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Babayan I. V., Pashinina E. I., Zhang F. The specifics of cultural integration of Chinese students-performing musicians in the Russian educational environment. Journal Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 2, pp. 163-171. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-2-163-171, EDN: UWZNDP

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
[316.7](316.72)
EDN: 
UWZNDP

The specifics of cultural integration of Chinese students-performing musicians in the Russian educational environment

Autors: 
Babayan I. V., Saratov State Technical University named after Gagarin Yu. A.
Pashinina E. I., Saratov State Technical University named after Gagarin Yu. A.
Zhang Fangshuo, Shandong University
Abstract: 

The article is devoted to the consideration of socio-cultural factors that infl uence the process of integration and specifi cs of the formation of the professional identity of Chinese students - performing musicians in the system of Russian music education. The formation of a professional music system in China is marked by the beginning of the 20th century. This time is associated with the formation of musical performance, which becomes possible under the infl uence of European musical traditions of concert activity. The opening and functioning of higher musical institutions in China – the Shanghai State Conservatory (1927) and the Central Conservatory of Music in Beijing (1949) – contribute to the development of professional music education. The important period in the development of professional music in China is the emigration of Russian musicians, whose work had a signifi cant impact on musical life in China in the fi rst half of the 20th century. At the same time, today there is a growing interest in Russian music education among Chinese students, which is growing in the context of strengthening Russian-Chinese cooperation. The article analyzes the empirical data of the qualitative interview with Chinese students (N = 20) of Saratov State Conservatory named after L. V. Sobinov. On the basis of the analyzed empirical data the demand for Russian music education among Chinese students and their high value of assessment of the musical traditions of the Russian national music and performing school, which is undoubtedly attractive in choosing a country for education were confi rmed. At the same time, the factors infl uencing the successful cultural integration of Chinese students into the educational environment are considered.

Reference: 
  1. Вашкявичус В. Ю., Кондракова Ю. Н., Кузьмина Е. С., Сметанников И. Б. Что ищет китайский студент в России: анализ образовательных потребностей китайских студентов в российских вузах по материалам социологического исследования // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2022. № 65. С. 213–237. https://doi.org/10.17223/1998863Х/65/19
  2. Россия и Китай продолжают укреплять сотрудничество в сфере науки и образования. URL: https:// minobrnauki.gov.ru/press-center/news/mezhdunarodnoe-sotrudnichestvo/53743/?sphrase_id=4320592 (дата обращения: 15.04.2023).
  3. Ван Сяо, Петанова Е. И. Личностные адаптационные ресурсы китайских студентов-первокурсников // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16. Психология. Педагогика. 2016. Вып. 3. С. 75–85.
  4. Штейнберг И., Шанин Т., Ковалев Е., Левинсон А. Анализ и интерпретация качественных данных // Качественные методы. Полевые социологические исследования / под ред. И. Штейнберга. СПб. : Алетейя, 2009. С. 255–319.
  5. Страус А., Корбин Дж. Основы качественного исследования: обоснованная теория, процедуры и техники / пер. с англ. и послесл. Т. С. Васильевой. М. : Эдиториал УРСС, 2001. 256 с.
  6. Дин И. «Остров фортепиано» – Гуланъюй // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2019. № 2 (61). С. 141–148.
  7. Ткачук Д. А. В поисках музыкальной идентичности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2018. Т. 11, вып. 2. С. 241–248. https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2018.207
  8. Муравьева И. Российские музыканты провели мастер-классы в китайских консерваториях // Российская газета – Федеральный выпуск № 151 (5824). URL: https://rg.ru/2012/07/05/piano-kitay.html (дата обращения: 23.02.2023).
  9. Программа подготовительного курса «Интеграция в образовательную среду музыкального вуза России». URL: https://sarcons.ru/foreign_student/ program/piano/ (дата обращения: 01.03.2023).
  10. Туана Е. Н., Губарева С. А., Краснова И. А., Смелкова И. Ю., Погодин С. Н., Богданова Н. В. Обучение китайских студентов говорению на занятиях  по русскому языку как иностранному в условиях российского вуза // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 3. URL: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=31761 (дата обращения: 18.02.2023).
  11. Чикишев Е. М., Чикишева А. А. Оценка роли учреждения высшего образования в социальной адаптации и интеграции иностранных обучающихся в российскую среду // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал) / Modern Research of Social Problems. 2015. № 8 (52). С. 408–427.
  12. Тань Яньцзе. Этнопсихологические особенности обучения китайских учащихся // Молодой ученый. 2017. № 17 (151). С. 288–291. URL: https://moluch.ru/ archive/151/42833/ (дата обращения: 03.03.2023).
  13. Немыкина И. Н., Козьменко О. П. Культурные традиции и музыкальное образование России на рубеже веков // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1, ч. 1. URL: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=18127 (дата обращения: 18.03.2023).
  14. Тен Н. От Пушкина до Путина: образ России в современном Китае (1991–2010). М. : Новое литературное обозрение, 2016. 296 с. (Библиотека журнала «Неприкосновенный запас»).
Received: 
14.09.2023
Accepted: 
29.11.2023
Available online: 
31.05.2024
Short text (in English):