Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Antonova O. G. Manipulatiоn as a phenоmenоn оf the infоrmatiоn sосiety. Journal Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2023, vol. 23, iss. 3, pp. 289-293. DOI: 10.18500/1818-9601-2023-23-3-289-293, EDN: RSEAKR

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Full text PDF(En):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.774
EDN: 
RSEAKR

Manipulatiоn as a phenоmenоn оf the infоrmatiоn sосiety

Autors: 
Antonova Olga G., Saratov State University
Abstract: 

The article touches upon the most urgent problem of information manipulation with the aim of infl uencing society. In most sources manipulation is interpreted as the use of certain techniques and technologies, under the influence of which the behavior of people changes in the direction necessary for the manipulator. It is noted that the most favorable conditions for the implementation of manipulation technologies are formed in the information society, in which information, knowledge and information technologies play a special role. The analysis of existing theories allows us to consider the information society as a special type of society at the post-industrial stage of development, the production of which is based on information. Various algorithms for presenting information are used, from the elementary dissemination of information that cannot be verifi ed to its purposeful combination, taking into account the peculiarities of perception by diff erent audiences, including the specifi cs of the preferable communication channels. At diff erent stages society development manipulation has its own characteristics. In today's information society, the biggest threat is the media. The media today is a real force in society, which, with the help of information messages, forms certain social attitudes and infl uences the change in a person's beliefs. The process of manipulation includes the imposition of a certain social stereotypes, thanks to which an individual reproduces the necessary behavior patterns, perception and thinking changes. The results of a number of sociological studies reveal the features of impact technologies, among which the authors note the special role of the media in imposing stereotypes through the creation of socially signifi cant images, which also act as propaganda and agitation tools.

Reference: 
  1. Семёнов А. В. Этимологический словарь русского языка. Русский язык от А до Я. М. : Юнвес, 2003. 704 с. (Большие словари).
  2. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. М. : Типография Лазаревского ин-та восточных языков (А. Мамонтов), 1863–1866.
  3. Толковый словарь русского языка / под ред. Д. Н. Ушакова : в 4 т. М. : Советская энциклопедия ; ОГИЗ, 1935–1940.
  4. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. 4-е изд., доп. М. : Азбуковник, 2000. 940 с.
  5. АндрееваЛ. Игра босса: манипуляция подчиненными. Как защититься. URL: https://vс.ru/hr/100004- igra-bоssa-manipulyaсiya-pоdсhinennymi-kakzashсhititsya (дата обращения: 02.02.2023).
  6. Манипуляция // Джери Д., Джери Дж. Большой толковый социологический словарь : в 2 т. / пер. с англ. Н. Н. Марчук. М. : Вече ; АСТ, 1999. Т. 1 (А–О). 544 с.
  7. Тоффлер Э. Третья волна. М. : ACT, 1999. 784 с. (Классическая философская мысль).
  8. Баталов Э. Я. О книге Тоффлера Э. // США – экономика, политика, идеология. 1982. № 7. С. 84–99.
  9. Маклюэн М. Понимание медиа: Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева. М. ; Жуковский : КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 2003. 464 с. (Приложение к серии «Публикации Центра Фундаментальной Социологии»).
  10. 10. Леонтьев А. А. Основы теории речевой деятельности. М. : Наука, 1974. 368 с.
  11. Козлов В. В., Гордеев М. Н., Власов Н. А. Основные приемы манипуляции массовым сознанием // Вестник Ярославского государственного университета им. П. Г. Демидова. Серия Гуманитарные науки. 2016. № 4 (38). С. 98–105. EDN: XHNMNL
  12. Казаков А. А. Методы манипулирования общественным сознанием в контексте медийной грамотности: политическое измерение // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2016. Т. 12, № 3. С. 26–34. EDN: YNDHRF
  13. Четверть россиян потеряли доверие к телевидению за десять лет // Левада-Центр : [сайт]. URL: https://www.levada.ru/2019/08/01/сhetvert-rоssiyanpоteryali-dоverie-k-televideniyu-za-desyat-let/ (дата обращения: 22.02.2022).
  14. Итоги 2020-го: события, люди, оценки, ожидания от 2021-го // ВЦИОМ : [сайт]. URL: https://wсiоm. ru/analytiсal-reviews/analitiсheskii-оbzоr/itоgi-2020- gо-sоbytija-ljudi-осenki-оzhidanija-оt-2021-gо (дата обращения: 22.02.2022). 
Received: 
14.02.2023
Accepted: 
16.05.2023
Available online: 
31.08.2023
Short text (in English):