Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.44
EDN: 
MEHCRO

Трудности вхождения иностранных студентов в образовательную среду вузов России (на примере Саратовского национального исследовательского государственного университета имени Н. Г.Чернышевского)

Autors: 
Kalinnikova Marina V., Saratov State University
Malinskiy I. G., Saratov State University
Minin A. A., Saratov State University
Abstract: 

The article shows how Saratov State University, being a participant of the government educational program “Priority-2030”, works to increase the attractiveness and competitiveness of Russian higher education in the international market of educational services. Using the example of foreign students – citizens of Turkmenistan, the diffi culties encountered by foreign students -young Turkmen are studied. The empirical basis of the article presents the interviews with the 3rd year students from Turkmenistan at Saratov State University in 2021–2022. The choice of respondents was determined by the fact that Turkmenistan occupies the fi rst place in terms of the number of students coming to Saratov State University for more than a year. Nine in-depth interviews were conducted. The recruitment of informants was carried out by the “snowball method”. Analyzing the diffi culties Turkmenistan students experience upon entering educational environment of the SSU three key discourses were identifi ed: educational and cognitive, socio-cultural, and psychophysiological. It is concluded that the main problem that a young Turkman faces when entering a university is fi nancial diffi culties, for example, a delay in transferring money from parents, not enough money received, and therefore the need for part-time work to ensure a living wage. This circumstance aff ects the attendance of classes and interferes with language training, obtaining professional knowledge. Another signifi cant diffi culty for Turkmen students is the lack of trusting communication and assistance from local group mates as well as in obtaining psychological support and assistance from the teaching staff .

Reference: 
  1. Караваева Е. В., Воробьева О. В., Тышкевич В. П. О разработке модели формирования исследовательских компетенций выпускников программ высшего образования // Высшее образование в России. 2018. Т. 27, № 4. С. 33–47.
  2. Сводные отчеты по форме ФСН № ВПО-1 на 2020– 2021 учебный год // Министерство науки и высшего образования Российской Федерации : [сайт]. URL: https://minobrnauki.gov.ru/action/stat/highed/ (дата обращения: 25.03.2022).
  3. Малыхин М. С. Бизнес-образование. Студенты из Китая – вторые по численности иностранцы в российских вузах. URL: http://www.vedomosti.ru/management/articles/2015/08/11/604362-kitaiskies... (дата обращения: 04.12.2021).
  4. Де Вит Х. Эволюция мировых концепций, тенденций и вызовов в интернационализации высшего образования // Вопросы образования. 2019. № 2. С. 8–34.
  5. Рекордное количество иностранных студентов выбрали Россию в 2020 году. URL: https://studyinrussia.ru/actual/articles/rekordnoe-kolichestvo-inostrann... (дата обращения: 25.03.2021).
  6. Уставщикова С. В. Иностранные студенты в России: образовательные мигранты или потенциальные постоянные жители // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Науки о Земле. 2020. Т. 20, вып. 2. С. 104–108. https://doi.org/10.18500/ 1819-7663-2020-20-2-104-108 
  7. Голубева Н. М., Голованова А. А. Факторы адаптации студентов к образовательной среде вуза // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Акмеология образования. Психология развития. 2014. Т. 3, вып. 2. С. 125–131. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2014-3-2-125-130
  8. Минин А. А. Анализ нормативно-правовых актов, гарантирующих права, свободу и социальную защиту иностранных студентов в вузах Саратовской области // Регион глазами студентов : межвуз. сб. науч. работ студентов / под ред. Н. В. Шахматовой, И. А. Бегининой. Саратов : Саратовский источник, 2021. Вып. 21. С. 66–69.
  9. Исследователь XXI века: формирование компетенций в системе высшего образования / отв. ред. Е. В. Ка - раваева. М. : Геоинфо, 2018. 240 с.
  10. Кривцова И. О. Социокультурная адаптация иностранных студентов к образовательной среде российского вуза (на примере Воронежской государственной медицинской академии им. Н. Н. Бурденко) // Фундаментальные исследования. 2011. № 8 (ч. 2). С. 284–288.
  11. Погукаева А. В., Коберник Л. Н., Омельянчук Е. Л. Адаптация иностранных студентов в российском вузе // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 3. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=24651 (дата обращения: 18.05.2022).
Received: 
19.08.2022
Accepted: 
29.08.2022
Available online: 
30.11.2022