Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
321.01

Болонский процесс как фактор политики реформирования системы высшего образования в современной России

Autors: 
Andronova Irina Vladimirovna, Samara National Research University
Lapteva Natalia V., Samara State University
Abstract: 

Based on the analysis of scholarly discourse on the results of Bologna Declaration goals and principles’ incorporation into reformation of higher education system in Russia and through their own experience of teaching in higher education institutions, the authors come to conclusion that commitment to accession into the world educational space was caused not so much by real domestic needs to improve home higher education system but by political factors as a result of slow-response impact of a liberal reformation strategy of the 1990s. Expediency to concentrate intellectual resources of university academia necessary for digitalization of educational process in compliance with the aims and needs of economy and the whole society is substantiated.

Reference: 
  1. Sahlberg P. Education Reform for Raising Economic Competitiveness // Journal of Educational Change. 2006. Vol. 7, № 4. P. 259–287.
  2. Кислицын К. Н. Болонский процесс как проект для Европы и для России // Знание. Понимание. Умение : информ. гум. портал. 2010. № 11. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2010/11/Kislitsyn (дата обращения: 04.09.2020).
  3. Бурик М. Болонский процесс в мире и на Украине // Пропаганда. 2009. URL: http://www.propagandajournal.net/1151.html (дата обращения: 04.09.2020).
  4. Болонский процесс 2020 – Европейское пространство высшего образования в новом десятилетии : коммюнике Конференции европейских министров, ответственных за высшее образование, Ленев /Лувенла-Нев, 28–29 апреля 2009 года // Высшее образование в России. 2009. № 7. С. 159.
  5. Иванова В. И. Реализация Болонских идей в России : нормативные противоречия // Знание. Понимание. Умение : информ. гум. портал. 2005. № 3. URL: http://www.zpu-journal.ru/zpu/2005_3/Ivanova/8.pdf (дата обращения: 04.09.2020)
  6. Корякин К. В., Макаренкова Е. М. Проблемы реализации болонского процесса в контексте российской системы высшего образования // Учен. зап. ЗабГУ. Сер. Профессиональное образование, теория и методика обучения. 2017. Т. 12, № 6. С. 167–173. DOI: https://doi.org/10.21209/2308-8796-2017-12-6-167- 173
  7. Муровцева А. К. Болонский процесс : проблемы и последствия реализации в России // Инновационный центр развития образования и науки. 2015. 14 янв. URL: https://izron.ru/articles/aktualnye-voprosy-ekonomikimenedzhmenta-i-fi nansov-v-sovremennykh-usloviyakhsbornik-nauchnykh-trud/sektsiya-1-ekonomicheskayateoriya-spetsialnost-08-00-01/bolonskiy-protsessproblemy-i-posledstviya-realizatsii-v-rossii/ (дата обращения: 04.09.2020).
  8. Гретченко А. И., Гретченко А. А. Болонский процесс : интеграция России в европейское и мировое образовательное пространство. М. : Кнорус, 2009. С. 111.
  9. Гусевская Н. Ю. Перспективы интернационализации высшего образования : опыт университетов стран Азии, Европы, Северной Америки // Балтийский гуманитарный журнал. 2015. № 3 (12). С. 39.
  10. Заботкина В. И. Императивы интернационализации образования : опыт РГГУ // Вестн. ВГУ. Сер. Проблемы высшего образования. 2018. № 3. С. 74–79.
  11. Болонский процесс и его значение для России : Интеграция высшего образования в Европе / под ред. К. Пурсиайнена, С. А. Медведева. М. : РЕЦЭП. 2005. С. 20.
  12. Эзрох Ю. С. Болонская система высшего образования в России : мифы и реальность // ЭКО. 2016. № 2 (500). С. 172–187.