Речевые тактики убеждения в современном российском предвыборном дискурсе (на примере президентской кампании 2017–2018 годов)
Mass media are quite frequently used to influence the audience in the contemporary world. That is why the necessity to create a credible mechanism against the undesirable linguistic manipulation causes the research works of this kind. Hence, the use of communicative strategies and speech tactics in discourses of various kinds is widely investigated nowadays. This research is aimed at investigating verbal tactics that are used by Russian politicians in the course of the electoral campaign at their meetings with potential voters. The article is devoted to the results of the analysis of the Russian electoral discourse based on the candidates’ meetings with the voters in the course of the Presidential campaign 2017–2018. The research using the method of discourse analysis describes the primary tactics of persuasion that were utilized by the Russian politicians to attract plenty of votes. The spectrum of tactics appears to depend on the main strategy the candidate has chosen to win votes. In addition to the verbal tactics of persuasion, the research identifies and describes several tactics to shorten the distance between the author of the discourse and its addressee. The results enhance understanding of the means of linguistic manipulation used in modern Russian political discourse as well as they might be used to teach various University courses, e.g. communication theory, political science.
1. См.: Ехлакова Н. Ф. Персуазивные синтаксические средства актуализации оппозиции «свой/чужой» в предвыборном президентском политическом дискурсе Б. Обамы (на примере избирательных кампаний 2008 и 2012 гг.) // Наука о человеке : гуманитарные исследования. 2017. № 3 (29). С. 83–89.
2. См.: Биньковская И. В. Стилистика предвыборных медиатекстов : региональный контекст // Учен. зап. НовГУ. 2016. № 1 (5). С. 1–3.
3. См.: Гаврикова О. Е. Языковые способы манипулирования в предвыборном дискурсе // Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук : сб. науч. тр. по материалам Междунар. науч. практ. конф. (Белгород, 30 ноября 2017 г.) : в 6 ч. / под общ. ред. Е. П. Ткачевой. Белгород, 2017. Ч. 1. С. 15–20.
4. См.: Мельничук Т. А. Коммуникативные стратегии в твиттер-аккаунтах американских политиков // Меридиан : науч. электрон. журнал. 2017. № 8 (11). С. 27–29.
5. Багана Ж., Бочарова Э. А. Предвыборный политический дискурс как особая сфера коммуникации // Вестн. РУДН. Сер. Лингвистика. 2012. № 1. С. 124.
6. Мельничук Т. А. Указ. соч. С. 27.
7. См.: Кудашкина С. А., Золотарев М. В. Специфика тактик самопрезентации в английском и русском языках // Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации : материалы докладов IX Междунар. конф. (Саратов, 21–22 февраля 2017 г.). Саратов, 2017. С. 66.
8. См.: Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М., 2011. С. 55.
9. См.: Карпоян С. М. Актуальные проблемы теории современного предвыборного дискурса текстов СМИ (на примере выборов США) // Успехи современной науки и образования. 2017. Т. 6, № 4. С. 147–150 ; Гаврикова О. Е. Указ. соч.
10. См.: Григорян А. А., Маник С. А. Американский предвыборный медиадискурс : стратегии и лингвориторические особенности (на материале теледебатов Х. Клинтон и Д. Трампа 2016 года) // Вестн. Костром. гос. ун-та. 2017. Т. 23, № 1. С. 204–208.
11. См.: Zolotarev M. V., Evmenova A. S. Precedent Phenomena as Group Formers // Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации : материалы докладов VI Междунар. интернет-конф. (Саратов, 26–28 февраля 2014 г.). Саратов, 2014. С. 15–19.