Концепт телесмотрения и телепотребления: теоретическая и эмпирическая интерпретации
The mass media play an important role in the socialization of the youth audience. It is especially important to study the media in the framework of interaction with the youth audience, since it is the youth that is the driving force of the future society. The research objectives are achieved through a theoretical analysis of the views of social scientists. The empirical basis of the article is the author’s research conducted by the questionnaire method in 2017. In the article the author gives a brief overview of the theories of interaction between the media and the individual, the characteristics of the transformation of modern television and its audience, the results of a sociological study of television consumption in the Saratov youth audience, and specific features. On the basis of the data obtained, the main determinants of television consumption were identified, authorial classifications of the ways of tv-viewing of Saratov youth and the styles of tv-consumption of the regional television audience were developed. The findings and results of the study can be used to develop methodological recommendations for research on media and audience interaction, media preferences for young people, marketing research, and to adjust the tv-content to attract young target audiences.
1 См.: Корсунская М. В. Динамика взаимодействия СМИ и аудитории : Контент-анализ российской прессы в экстремальной ситуации // Научная библиотека диссертаций и авторефератов. URL: http://www.dissercat.com/content/dinamika-vzaimodeistviya-smi-iauditorii... (дата обращения: 10.09.2017).
2 Там же.
3 Там же.
4 Там же.
5 См.: Ковалев П. А. Российская телевизионная аудитория: дифференциация и типологические группы // Научная библиотека диссертаций и авторе- фератов. URL: http://www.dissercat.com/content/rossiiskaya-televizionnaya-auditoriya-d... (дата обращения: 10.09.2017).
6 См.: Зиммель Г. Конфликт современной культуры // Культурология. ХХ век : антология. М. : Юрист, 1995.
7 См.: Веблен Т. Теория праздного класса. М. : Прогресс, 1984.
8 См.: Сергодеева Е. А., Мищенко Е. Ю. Теории общества потребления в современной философии // Гуманитарные и юридические исследования. 2014. № 4. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/teorii-obschestvapotrebleniya-v-sovreme... (дата обращения: 06.09.2017).
9 Там же.
10 Там же.
11 См.: Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть / пер. с фр. С. Н. Зенкина. М. : Добросвет, 2000.
12 См.: Ажимова Л. В. Жан Бодрийяр о феномене массовых коммуникаций в обществе потребления // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2012. № 3 (19). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/zhan-bodriyyar-o-fenomenemassovyh-kommu... (дата обращения: 06.09.2017).
13 См.: Gerbner. G. Violence in television drama : Trends and symbolic functions // Comstock G. A., Rubinstein E. [eds.]. Television and social behaviour. Vol. 1. Media content and control. Washington, DC : U. S. Government Printing Offi ce, 1972. P. 28–187.
14 См.: Семенова А. В., Корсунская М. В. Контент-анализ СМИ : проблемы и опыт применения / под ред. В. А. Мансурова. М. : Институт социологии РАН, 2010.