Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Temaev T. V., Synkina O. P., Phirsova O. S. Formal and informal practices of social services for older citizens. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 3, pp. 267-273. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-3-267-273, EDN: DHYDUW

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.346.3
EDN: 
DHYDUW

Formal and informal practices of social services for older citizens

Autors: 
Temaev Timur Vadudovich, Saratov State University
Synkina Olga P., Saratov State University
Phirsova Olga S., Saratov State University
Abstract: 

The formal and informal practices of social services for elderly consumers of social services in modern Russia are analyzed on the basis on the results of quantitative (questionnaire survey) and qualitative (interview) research. The article analyzes the current state of the social service system for citizens of retirement age in this country, which allowed the authors to state the impossibility of its state formalization in order to satisfy all social, living and medical needs of citizens of the third and fourth ages. The article emphasizes the need for a serious transformation of the existing system of public social services in the direction of expanding its subjects – participants in the service market. The practice of social, social, medical and psychological services for elderly citizens at home is considered. The most popular services are identifi ed for full payment or partially paid. The ranking of demand for social services has been determined: social services: cooking, grocery shopping, cleaning; services for organizing medical events: escort to the polyclinic, purchase of medications, hygiene procedures; services of a psychological nature, performed less frequently and implemented in the process of interaction with a client. The authors come to the conclusion that despite the commercialization of social services and their contractual regulation, there is no transformation of social service practices on the part of consumers of services. It is common for social workers, in addition to their professional duty, to satisfy additional requests, outside the list of services provided to the consumer, which does not become an obstacle to the formation of favorable interactions between social service employees and senior citizens.

Reference: 
  1. Буланова М. А. Федеральный проект «Старшее поколение»: проблемы измерения и перспективы реализации // Власть и управление на Востоке России. 2019. № 4 (89). С. 101–115. https://doi.org/10.22394/1818-4049-2019-89-4-101-115
  2. Елютина М. Э., Климова С. В. Преимущества и риски социальной работы в оценках социальных работников // Социологические исследования. 2020. № 11. С. 107–117. https://doi.org/10.31857/S013216250009560-9 3. Саралиева
  3. Х., Ермилова А. В. «Старые пожилые» как объект и субъект социальных рисков в системе социально-трудовых отношений // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2019. № 4. С. 8–19. https://doi.org/10.15593/2224-9354/2019.4.1
  4. Виноградова О. Е. Диверсификация услуг и сервисов как стратегия конкуренции в социальной сфере // Вестник государственного университета Дубна. Серия: Науки о человеке и обществе. 2020. № 2. С. 56–63. https://doi.org/10.37005/2687-0231-2020-0-5-56-63, EDN: TETUGH
  5. Акакин Е. Н. Развитие платных услуг. URL: https://bp.mintrud.gov.ru/storage/practic/presentation/d9c8156eae1e476c4... (дата обращения: 08.11.2023).
  6. Темаев Т. В., Сынкина О. П., Хачатурян А. К. Социальное обслуживание пожилых граждан: взгляд получателей услуг // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2022. Т. 22, вып. 2. С. 160–165. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2022-22-2-160-165
  7. Горбунова В. В., Иванов Н. П., Киселева И. Н. Повышение социально-экономической эффективности социального обслуживания граждан пожилого возраста в Российской Федерации // Фундаментальные исследования. 2017. № 9, ч. 2. С. 418–422. EDN: ZITUAH
  8. Акулина Л. В., Летягина Е. Н., Чуранов С. Е. Проблемные аспекты развития рынка социальных услуг для пожилых граждан в России // Вестник современных исследований. 2018. № 7.1 (22). С. 215–217. EDN: UVNFXU
  9. Парфенова О. А. Трансформация социального обслуживания пожилых в региональном контексте современной России // Журнал социологии и социальной антропологии. 2018. Т. 21, № 2. С. 165–186. https://doi.org/10.31119/jssa.2018.21.2.6
  10. Смородинова-Щетинина Л. Г. Особенности общения пожилых людей // Царскосельские чтения. 2010. № 5. С. 64–68.
  11.  Луман Н. Формы помощи в процессе изменения общественных условий // Социологический журнал. 2000. № 1–2. С. 16–35.
Received: 
23.10.2023
Accepted: 
07.02.2024
Available online: 
30.08.2024
Published: 
30.08.2024
Short text (in English):