Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Gavryushina V. S., Trifonov Y. N. Ideological and value foundations of state policy in the field of general education in the context of ensuring educational sovereignty of the Russian Federation. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 3, pp. 315-321. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-3-315-321, EDN: PENFWM

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.014.5
EDN: 
PENFWM

Ideological and value foundations of state policy in the field of general education in the context of ensuring educational sovereignty of the Russian Federation

Autors: 
Gavryushina Vera S., Tambov branch of RANEPA under the President of the Russian Federation
Trifonov Yuri N., Tambov branch of RANEPA under the President of the Russian Federation
Abstract: 

The article explores the problems of developing ideological and value foundations of state policy in the fi eld of general education, which are a necessary condition for ensuring educational sovereignty of the Russian Federation. A critical analysis of the liberal paradigm that defi ned the educational agenda in Russia in the post-Soviet period is carried out. It argues the need for a qualitative transformation of the domestic educational system within the framework of the classical model, taking into account the realities of the modern information-technological era. It is proved that when defi ning the contours of the national domestic system of general education, its mission and goals should be clearly defi ned. It is concluded that in order to achieve genuine educational sovereignty and formation of national educational system, it is necessary to defi ne Russian civilizational model of education with a clearly defi ned value-anthropological basis. It is shown that the actualized state educational policy should be implemented in unity with the policy in the sphere of family, culture, information, youth, interethnic relations, traditional spiritual and moral values and others.

Reference: 
  1. Вилков А. А., Шестов Н. И., Абрамов А. В. Социальный запрос на будущее России в политических проектах и массовом сознании граждан // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4. История. Регионоведение. Международные отношения. 2021. Т. 26, № 3. С. 108–122. https://doi.org/10.15688/jvolsu4.2021.3.10
  2. Добрынина М. В., Огородов Д. А. Формирование советской политики в области физкультуры, спорта и спортивного образования: идеологические основания // Вопросы политологии. 2021. Т. 11, вып. 11 (75). С. 3111–3122. https://doi.org/10.35775/ PSI.2021.75.11.014
  3. Смолин О. Н. Системные проблемы образования: трехлетний горизонт // Горизонты образования : материалы I Междунар. науч.-практ. конф. (Омск, 29–30 октября 2020 г.). Омск : Омский гос. пед. ун-т, 2020. С. 75–80. EDN: MSJPXJ
  4. Филипова А. Г., Высоцкая А. В. Образовательное неравенство в школе: от интерпретации понятия к детерминирующим факторам // Социальные исследования. 2018. № 2. С. 1–17.
  5. Багдасарян В. Э. Национальная педагогическая аксиология России и современные трансформации российского образования. Образование как формирование личности // Здоровье – основа человеческого потенциала: проблемы и пути их решения. 2019. Т. 14, № 1. С. 44–58.
  6. Патриарх Кирилл: «Школа без идеи – опасное явление». URL: https://ruskline.ru/news_rl/2014/09/01/patriarh_kirill_shkola_bez_idei_o... (дата обращения: 25.11.2023).
  7. Деловая программа Гайдаровского форума-2022. Будущее образование в России. URL: https://gaidarforum.ru/upload/GF2022_10.01_RUS.pdf (дата обращения: 25.11.2023).
  8. В. В. Путин провел 25.08.2021 года заседание президиума Государственного Совета по вопросу о задачах субъектов РФ в сфере общего образования. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/66451 (дата обращения: 25.11.2023).
  9. Черных С. И. Современный «разворот» российского образования: новые возможности или новые потери? // Менеджмент XXI века: экономика, общество и образование в условиях глобального социальнополитического шока : материалы XXI Междунар. науч.-практ. конф. / под ред. А. В. Колышкина, А. О. Кравцова, М. В. Жаровой, В. В. Тимченко (СанктПетербург, 23–24 ноября 2022 г.). СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2023. С. 51–53. EDN: KFXAZO
  10. Черных С. И. К вопросу о новой архитектуре российского образовательного пространства // Профессиональное образование в современном мире. 2022. Т. 12, № 4. С. 630–635. https://doi.org/10.20913/2618-7515-2022-4-2
  11. Встреча Президента РФ В. В. Путина с лауреатами и финалистами конкурса «Учитель года» 05.10.2022 г. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/ 69519 (дата обращения: 18.08.2023).
  12. Петросян Д. С., Лочан С. А. Социальная безопасность: образование и воспитание. Образовательновоспитательная система детско-юношеского туризма и краеведения России. М. : КноРус, 2022. 304 с.
  13. Семерник С. З., Капалыгина И. И., Лапа О. В. Образование в условиях трансформации современного социума: возможные сценарии развития // Научное мнение. 2022. № 7–8. С. 11–17. https://doi.org/10.25807/22224378_2022_7-8_11, EDN: UFELMH
  14. Сенько Ю. В. Экзистенциальные смыслы современного образования // Человек и образование. 2017. № 3 (52). С. 4–8.
  15. О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации : указ Президента РФ от 02.07.2021 № 400 // Собр. законодательства Рос. Федерации. 2021. № 27 (ч. II), ст. 5351.
  16. Пленарное заседание Всемирного русского народного собора 28.11.2023 г. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/72863 (дата обращения: 29.11.2023).
  17. Кузьмин А. В., Трифонов Ю. Н. Становление и развитие системы среднего профессионального образования РФ: политико-административный аспект // Ученые записки Тамбовского отделения РоСМУ. 2022. № 26. С. 90–97.
Received: 
17.04.2024
Accepted: 
26.04.2024
Available online: 
30.08.2024
Published: 
30.08.2024
Short text (in English):