For citation:
Kazakov A. A. Media practices of “digital” generation: Political context. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 426-434. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-4-426-434, EDN: MDIXWN
Media practices of “digital” generation: Political context
The object of this research were representatives of so-called “digital” generation of Russian youth (people born in the fi rst decade of the 21st century), and the subject was media practices common among them. Despite the fact that within Russian scholarship, quite a lot of attention is traditionally paid to the problems of media consumption by young people, various aspects of political dimension of the formats of interaction with the media widely spread among young people are rarely in the focus of attention of scholars. In this regard, the goal of the study was to identify the features of media practices of “digital” generation of Russian youth and their infl uence on political consciousness of this social group. Empirical basis of the analysis was the results of surveys conducted in 2022–2024 by Russian Public Opinion Research Center, Public Opinion Foundation and Levada-Center (recognized as a foreign agent in Russia), as well as independently conducted by employees of the Department of Political Science, Saratov State University named after N. G. Chernyshevsky, online surveys and focus group interviews, during which several issues not covered by federal sociological services were clarifi ed. The article presents a brief overview of the latest research on the media practices of modern Russian youth, highlights the features and trends of media consumption by the “digital” generation, i.e. personalization of consumed content, priority of online forms of information dissemination, “situationality” and ritualization of news consumption, a high level of technical literacy of information consumers, an increase in the scale of digital escapism, multi-screen communication, etc. Specifi c practical recommendations are formulated on the possibilities of correcting media practices and transforming media consumption by young people in order to form more balanced and objective assessments of political reality.
- Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: An American Prophecy. 1st ed. New York : Broadway Books, 1997. 382 p.
- Никитина Т. И., Никитин А. А. Основные аспекты влияния трансформации медиасреды на медиапотребление российской молодежи // Казанский социально-гуманитарный вестник. 2023. № 3 (60). С. 38–43. https://doi.org/10.26907/2079-5912.2023.3.38-43
- Полуэхтова И. А. Практики медиапотребления российской молодежи в цифровом обществе (по результатам эмпирического исследования) // Знание. Понимание. Умение. 2022. № 3. С. 90–107. https://doi. org/10.17805/zpu.2022.3.8
- Володенков С. В., Белоконев С. Ю., Суслова А. А. Особенности структуры информационного потребления современной российской молодежи: на материалах исследования среди студентовполитологов Финансового университета // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2021. Т. 23, № 1. С. 31–46. https://doi.org/10.22363/2313-1438-2021-23-1-31-46, EDN: NBHSIK
- Трансформация стратегии и тактики медиакоммуникаций в условиях пандемии / под ред. Л. К. Лободенко, Л. П. Шестеркиной. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2022. 415 с. (Цифровая цивилизация. Медиакоммуникации. Интернет-маркетинг. Вып. 4).
- Лучинкина А. И., Петровская М. Н. Социально-психологический портрет геймера // Гуманитарные науки. 2019. № 4 (48). С. 174–179.
- Левицкая А. А., Федоров А. В. Медиаобразование студентов педагогических вузов и факультетов как инструмент, противостоящий медийным манипуляционным воздействиям. М. : Директ-Медиа, 2022. 188 с.
- Fedorov A. V., Levitskaya A. A., Tselykh M. P., Novikov A. Media Manipulations and Media Literacy Education. Moscow : SM “Information for All”, 2022. 134 p.
- Аникина М. Е. Медиапотребление российских школьников: центр и регионы // Меди@льманах. 2017. № 4. С. 50–62.
- Давлетшина М. И. Медиапрактики современных детей младшего школьного возраста // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2021. № 5. С. 3–26. https://doi.org/10.30547/vestnik. journ.5.2021.326
- Фролова Т. И., Образцова А. Ю. Медиаграмотность школьников в оценке учителей и родителей: результаты исследования // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2017. № 4. С. 58–77.
- Вьюгина Д. М. Интернет в ежедневном медиапотреблении цифрового поколения России // Медиаскоп. 2018. Вып. 3. URL: http://www.mediascope. ru/2475 (дата обращения: 10.09.2024). https://doi. org/10.30547/mediascope.3.2018.11, EDN: YRNDRB
- Черевко Т. С., Дунас Д. В., Толоконникова А. В. Новости в условиях интернетизации: анализ новостного потребления студентов // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2018. № 1. С. 3–25. https://doi.org/10.30547/vestnik. journ.1.2018.325
- ПолуэхтоваИ. А.Динамикамотивационнойструктуры телепотребления россиян // Медиаскоп. 2018. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2508 (дата обращения: 11.09.2024). https://doi.org/10.30547/mediascope.4.2018.8
- Щепилова Г. Г. Потребность аудитории в интернете и традиционных СМИ // Вестник Московского. университета. Серия 10: Журналистика. 2014. № 5. С. 46–54.
- Дунас Д. В., Вартанов С. А., Кульчицкая Д. Ю., Салихова Е. А., Толоконникова А. В. Мотивационные факторы медиапотребления «цифровой молодежи» в России: результаты пилотного исследования // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2020. № 2. С. 3–27. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.2.2020.327
- Vartanova E. Russian media: A call for theorizing the economic change // Russian Journal of Communication. 2019. Vol. 11, iss. 1. P. 22–36. https://doi.org/10.1080/19 409419.2019.1572531
- Солдатова Г. У., Рассказова Е. И., Нестик Т. А. Цифровое поколение России: компетентность и безопасность. М. : Смысл, 2017. 375 с.
- Couldry N., Hepp A. The Mediated Construction of Reality. Cambridge : Polity, 2016. 219 p.
- Fedorov A., Levitskaya A. Media Education Model Aimed at Effi cient Development of Audience’s Skills to Reasonably Confront the False (or Partially False) Information, Contained in Anti-Russian Ukrainian Internet Communication Resources // Media Education (Mediaobrazovanie). 2021. Vol. 17, iss. 4. P. 612–622. https://doi.org/10.13187/me.2021.4.612
- Bykov I., Medvedeva M. Importance of Media Literacy for Political Communication in Russia: A Case of Student Community // Media Education (Mediaobrazovanie). 2022. Vol. 18, iss. 1. P. 24–35. https://doi. org/10.13187/me.2022.1.24
- Djumanova S. Media Consumption and Media Literacy Level of Uzbek Youth // Media Education (Mediaobrazovanie). 2022. Vol. 18, iss. 2. P. 157–168. https://doi. org/10.13187/me.2022.2.157, EDN: AIBGUB
- Frolova E., Rogach O., Tyurikov A. Student’s Media Competence: New Opportunities to Counteract Information Manipulations in Network Interactions // Media Education (Mediaobrazovanie). 2022. Vol. 18, iss. 3. P. 380–389. https://doi.org/10.13187/me.2022.3.380, EDN: IKQJNZ
- Вьюгина Д. М. Особенности медиапотребления цифрового поколения России // Медиаскоп. 2017. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2386 (дата обращения: 17.06.2024).
- Амзин А. А. Особенности медиапотребления // Как новые медиа изменили журналистику: 2012– 2016 : сб. ст. / под ред. С. Балмаевой, М. Лукиной. Екатеринбург : Гуманитарный университет, 2016. С. 86–100.
- Медиапотребление «цифровой молодежи» в России / под ред. Д. В. Дунаса. М. : Изд-во Московского унта, 2021. 406 с.
- Зеленцов М. В. Культура новостного медиапотребления в Рунете: точки входа // Информационное общество. 2022. № 1. С. 38–49. https://doi.org/10.5260 5/16059921_2022_01_38, EDN: BJQUXX
- 28. Ефанов А. А., Степанченко В. А. Влияние поколения Z на функционирование института медиа: прогностическая модель // Информационное общество. 2019. № 3. С. 69–73.
- Полуэхтова И. А. Исследования аудитории и медиапотребления в цифровой среде: методологические и практические проблемы // Медиаскоп. 2016. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2199 (дата обращения: 12.09.2024).
- Каминченко Д. И. Медиапотребление современной студенческой молодежи: политический аспект // Медиаскоп. 2022. Вып. 3–4. URL: http://www. mediascope.ru/2783 (дата обращения: 12.09.2024). EDN: PSONIA
- Кульчицкая Д. Ю., Филаткина Г. С. Фоновое медиапотребление как часть медиапрактик российской «цифровой молодежи» // Медиаскоп. 2021. Вып. 1. URL: http://www.mediascope.ru/2680 (дата обращения: 11.09.2024). https://doi.org/10.30547/mediascope.1.2021.2, EDN: NHZTMI
- Hutchens M. J., Hmielowski J. D., Beam M. A., Romanova E. Trust over use: Examining the roles of media use and media trust on misperceptions in the 2016 US presidential election // Mass Communication and Society. 2021. Vol. 24, iss. 5. P. 701–724. https://doi. org/10.1080/15205436.2021.1904262
- Авцинова Г. И., Кожевникова М. А. Масс-медиа как институт социализации российской молодежи в условиях информационной войны // PolitBook. 2023. № 3. С. 25–49. EDN: DMKLDG
- Филаткина Г. С. Медиапрактики «цифровой молодежи» России в социальных медиа // Медиа в современном мире. 61-е Петербургские чтения : статьи участников ежегодного апрельского научного форума (Санкт-Петербург, 21–22 апреля 2022 г.). Т. 1. СПб. : ООО «Медиапапир», 2022. С. 142–144. EDN: NYJPSU
- Нурузова М. А. Медиапрактики подростка в аспекте цифрового эскапизма (на материале исследований томских подростков) // Медиаисследования. 2020. № 7. С. 458–465. EDN: NLXXXR
- Селезнева А. В. Ценностные доминанты политического самоопределения молодежи: традиционные смыслы в новых условиях // Социодиггер. 2023. Т. 4, вып. 11–12 (30). URL: https://sociodigger.ru/articles/ articles-page/cennostnye-dominanty-politicheskogosamoopredelenija-molodezhi-tradicionnye-smysly-vnovykh-uslovijakh (дата обращения: 11.09.2024).