For citation:
Petrova I. V. Russian and Western approaches to the study of state policy in the aircraft industry: Comparative analysis. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 1, pp. 106-112. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-1-106-112, EDN: QRWQLU
Russian and Western approaches to the study of state policy in the aircraft industry: Comparative analysis
The article presents a comparative analysis of Russian and Western (North American and European) approaches to the study of public policy in the aircraft industry. The key works of Russian and foreign authors devoted to the analysis of state policy in the aviation industry are considered, the context of research is determined, as well as their main directions, the current state of the practice of studying state policy in the aviation industry in Russia and Western countries is described. Based on the results of the work, a conclusion is made about the historically established diff erences in the approaches of domestic and foreign authors to the study of state policy in the aviation industry. While the Western research tradition is characterized by the attribution of the problems of state policy in the aviation industry to the subject fi eld of economics, then in Russian practice the transition of the considered problems from historical science to economics (in the direction of solving applied problems) is manifested. In addition, for Russian researchers, the issue of the development of the aviation industry lies in the political and social sphere (the industry aims to ensure the connectivity of the country’s territory, the mobility of the population, the expansion of logistics opportunities for cargo transportation, the development of the Arctic zone, etc.). More attention is paid to the political and managerial, social and geopolitical factors of the development of the industry.
- Анфилов В. А. Бессмертный подвиг. Исследование кануна и первого этапа Великой Отечественной войны. М. : Наука, 1971. 544 с.
- Вознесенский Н. А. Военная экономика СССР в период Отечественной войны. М. : Госполитиздат, 1948. 192 с.
- Чутко И. Э. Красные самолеты. 2-е изд. М. : Политиздат, 1979. 128 с.
- Шумихин В. С. Советская военная авиация 1917– 1941. М. : Наука, 1986. 284 с.
- Степанов А. С. Развитие советской авиации в предвоенный период (1938 год – первая половина 1941 года). М. : Русский фонд содействия образованию и науке, 2009. 421 с.
- Яковлев А. С. Цель жизни. Записки авиаконструктора. М. : Политиздат, 1969. 624 с.
- Шахурин А. И. Крылья Победы. 3-е изд., доп. М. : Политиздат, 1990. 320 с.
- Озеров Г. А. Туполевская шарага. 2-е изд. Frankfurt/M. : Посев, 1973. 125 с.
- Покрышкин А. И. Познать себя в бою. СПб. : ДЕАН, 2014. 328 с.
- Бодрихин Н. Г. Туполев. М. : Молодая гвардия, 2011. 455 с.
- Чуев Ф. И. Ильюшин. М. : Молодая гвардия, 2010. 288 с.
- Дузь П. Д. История воздухоплавания и авиации в России (период до 1914 г.). М. : Машиностроение, 1981. 272 с.
- Пономарев А. Н. Советские авиационные конструкторы. 3-е изд., испр. и доп. М. : Воениздат, 1990. 320 с.
- Мухин М. Ю. Авиапромышленность СССР в 1921– 1941 годах. М. : Наука, 2006. 320 с.
- Соболев Д. А. Хроника советской гражданской авиации. 1918–1941 гг. М. : Русские Витязи, 2019. 328 с.
- Каратеев А. Ю. Авиационные инженеры в России и СССР. Подготовка кадров в 1909–1945 гг. М. : АИРО-XXI, 2013. 368 с.
- Евдотьева М. Г. Сравнительный анализ отраслевых инновационных систем: Россия и Бразилия на рынке региональных самолетов // Вестник МГИМО Университета. 2018. № 3 (60). С. 179–197. https://doi.org/10.24833/2071-8160-2018-3-60-179-197
- Мантуров Д. В., Клочков В. В. Методологические проблемы стратегического планирования развития российской авиационной промышленности // Электронный журнал «Труды МАИ». 2012. Вып. 53. URL: https://trudymai.ru/upload/iblock/224/organizatsionnye-aspekty-formirova... (дата обращения: 12.09.2023).
- Соболев Л. Б. Горизонтальная интеграция или конгломерация? // Экономический анализ: теория и практика. 2015. № 24 (423). С. 2–11.
- Arrow K. J. The Economic Implications of Learning by Doing // The Review of Economic Studies. 1962. Vol. 29, iss. 3. P. 155–173. https://doi.org/10.2307/2295952
- Romer P. The origins of endogenous growth // Journal of Economic Perspectives. 1994. Vol. 8, iss. 1. P. 3–22. https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.8.1.3
- Levin M. Technology transfer as a learning and development process: an analysis of Norwegian programmes on technology transfer // Technovation. 1993. Vol. 13, iss. 8. P. 497–518. https://doi.org/10.1016/0166-4972(93)90065-4
- Steenhuis H.-J., de Bruijn E. J. Developing countries and the aircraft industry: Match or mismatch // Technology in Society. 2001. Vol. 23, iss. 4. P. 551–562. https://doi.org/10.1016/S0160-791X(01)00036-7
- The global commercial aviation industry / ed. by S. Eriksson, H.-J. Steenhuis. London : Routledge, 2015. 405 p. https://doi.org/10.4324/9780203582022
- Vértesy D. The contours of the global commercial aircraft manufacturing industry // The global commercial aviation industry / ed. by S. Eriksson, H.-J. Steenhuis. London : Routledge, 2015. P. 1–33.
- Шаттенберг С. Инженеры Сталина: Жизнь между техникой и террором в 1930-е годы. М. : РОССПЭН, 2011. 478 с.
- Фицпатрик Ш. Команда Сталина. Годы опасной жизни в советской политике. М. : Изд-во Ин-та Гайдара, 2021. 528 с.
- Lozano A., Eriksson S. The commercial aircraft industry in Russia and Ukraine. Strategic transformation and prospects // The global commercial aviation industry / ed. by S. Eriksson, H.-J. Steenhuis. London : Routledge, 2015. P. 297–317.