Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
323.22/.28
EDN: 
WNOXGO

К вопросу о сетевизации политического имиджа современного лидера: результаты эмпирического анализа

Autors: 
Kaminchenko Dmitriy I., Nizhny Novgorod State University. N.I. Lobachevsky
Abstract: 

The networkization of the modern fi eld of public policy is studied in the paper. With the help of the information society theory and the image-role construct concept, the content of the image of the regional leader - the governor of the Nizhny Novgorod region G.S. Nikitin is analyzed in the research. A qualitative-quantitative type of content analysis was chosen as the main empirical method of research, and the information array of data was made up of news reports from the Website of the Nizhny Novgorod Region Government. According to the results of the study, the presence in the image of a political leader of a number of meaningful and semantic constructs was established, among which the most used were the following: «economic manager», «team player», «initiator», «leader looking to the future», «crisis manager», «a leader who is aware of the various details of current problems» and others. Based on a number of features of the symbolic and semantic content (polythematicity, heterarchy of themes, situationality and variability), the authors made a conclusion about the network nature of the political leader image.

Reference: 
  1. Владимирова Т. В. О роли искусственного интеллекта в становлении нового цифрового порядка // Информационное общество. 2022. № 2. С. 5–12.
  2. Ульянов А. Ю. Цифровая трансформация муниципального управления: способы оптимизации и оценки эффективности // Информационное общество. 2022. № 2. С. 40–49.
  3. Плотников В. А., Маслюк А. В. Перспективы цифровизации процессов государственного управления // Управленческое консультирование. 2022. № 3. С. 87–94. https://doi.org/10.22394/1726-1139- 2022-3-87-94
  4. Каплуненко А. М. Формирование устойчивой технополитической среды как фактор развития рекурсивной публичной политики в России // Управленческое консультирование. 2022. № 3. С. 28–40. https:// doi.org/10.22394/1726-1139-2022-3-28-40
  5. Щёголев Е. Н. Территориальное общественное самоуправление как элемент политической инфраструктуры безопасного развития муниципальных образований в условиях цифровизации // Управленческое консультирование. 2021. № 11. С. 156–163. https://doi.org/10.22394/1726-1139-2021-11-156-163
  6. Голубин Р. В., Исакова И. А., Коротышев А. П., Рыхтик П. П. Интернет-технологии воздействия на социально-политическую активность молодежи: социологический анализ // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2021. Т. 21, вып. 2. С. 131–137. https:// doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-2-131-137
  7. Алексеев А. П., Алексеева И. Ю. Естественный интеллект в условиях цифровых трансформаций // Информационное общество. 2022. № 1. С. 2–8. https:// doi.org/10.52605/16059921_2022_01_02
  8. Добровольская Ю. А. Коммуникативная структура сетевого политического лидерства: перспективы эмпирического исследования феномена // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2021. Т. 21, вып. 4. С. 452–456. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021- 21-4-452-456
  9. Василенко С. А., Дебольская А. А. Женщина-политик: эволюция имиджа на примере Терезы Мэй и Юлии Тимошенко // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2020. № 3 (32). С. 33‒36. https://doi.org/10.26140/anie-2020-0903-0006
  10. Головченко А. В. Имиджевые инверсии либерального лидерства в современной России // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2018. Т. 18, вып. 4. С. 457–462. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018- 18-4-457-462
  11. Канюков А. Н. Убедить россиянина. Структура убеждающего воздействия в формировании имиджевых характеристик депутатов Законодательного собрания Санкт-Петербурга // Вестник Пермского университета. Политология. 2018. № 2. С. 124–146. https://doi.org/10.17072/2218-1067-2018-2-124-146
  12. Курманина Т. С. Особенности формирования имиджа региональных политических лидеров // Вестник науки и образования. 2017. № 8 (32). С. 44–46.
  13. Селиверстова Ю. А. Имидж политического лидера: создание, внедрение, актуализация // Власть. 2011. № 1. С. 71–73.
  14. Синеокая Н. А. Имидж политика, формируемый в современных электронных СМИ (на примере женщин-политиков Германии) // Филология и просветительство. Научное, педагогическое, краеведческое наследие Н. М. Лебедева. Материалы конференции. Тверь : ООО «СФК-офис», 2017. С. 235–242.
  15. Толкалов А. С. Сущность политического имиджа: отечественный и зарубежный опыт теоретического осмысления // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2013. Т. 13, вып. 2. С. 72–75.
  16. Шелекасова Н. П. Бессознательные аспекты имиджа политического лидера // Полис. Политические исследования. 2000. № 4. С. 130–131.
  17. Solovyeva M. A. Image of the «real» and «ideal» state at representatives of youth and «adult» political subcultures in Russia // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 140. P. 15–20.
  18. Alvarez M. D., Campo S. The influence of political conflicts on country image and intention to visit: A study of Israel’s image // Tourism Management. 2014. Vol. 40. P. 70–78. http://dx.doi.org/10.1016/j. tourman.2013.05.009.
  19. Bird R. T, Hickey H. K., Leavitt M. J., Robinson J. L. The dark authoritarians: Profi ling the personality, emotional style, and authoritarian attitudes of the major American parties // Personality and Individual Differences. 2022. Vol. 186. Pt. B. https://doi.org/10.1016/j. paid.2021.111298
  20. Gaffney J. Imagined relationships: Political leadership in contemporary democracies // Parliamentary Affairs. 2001. Vol. 54, iss. 1. P. 120–133. https://doi. org/10.1093/pa/54.1.120
  21. Kepplinger H. M. The declining image of the German political elite // The Harvard International journal of Press/Politics. 2000. Vol. 5, iss. 4. P. 71–80.
  22. Lou A. Viewpoint and image schemas in multimodal political discource // Journal of Pragmatics. 2017. Vol. 122. P. 77–90. http://dx.doi.org/10.1016/j.pragma.2017.07.002
  23. Severt K., Hahm J. J. Impact of political event and political affl iation on destination image and a longitudinal approach of image change // Journal of Destination Marketing & Management. 2020. Vol. 15. https://doi. org/10.1016/j.jdmm.2019.100406
  24. Warren C., Schneider Sh., Smith K. B., Hibbing J. R. Motivated viewing: Selective exposure to political images when reasoning is not involved // Personality and Individual Differences. 2020. Vol. 155. https://doi. org/10.1016/j.paid.2019.109704
  25. Wright J. D., Tomlinson M. F. Personality profiles of Hillary Clinton and Donald Trump: Fooled by your own politics // Personality and Individual Differences. 2018. Vol. 128. P. 21–24. https://doi.org/10.1016/j. paid.2018.02.019
  26. Пищева Т. Н. Политические образы: проблемы исследования и интерпретации // Полис. Политические исследования. 2011. № 2. С. 47–52.
  27. Шмелева О. Ю. «Образ государства» как категория политической науки: теоретико-методологические аспекты изучения // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2017. № 4. С. 23–36.
  28. Anderson R. O. The characterization model for rhetorical criticism of political image campaigns // Western Journal of Communication (includes Communication Reports). 1973. Vol. 37, iss. 2. P. 75-86. https://doi. org/10.1080/10570317309373774
  29. James С. Political image making in portraits of Isabella d’Este, Marchioness of Mantua // Gender & History. October 2021. P. 1–22. https://doi.org/10.1111/1468- 0424.12582
  30. Parry-Giles Sh. J., Parry-Giles T. Gendered politics and presidential image construction: A reassessment of the «feminine style» // Communications Monographs. 1996. Vol. 63, № 4. Р. 337–353. https://doi. org/10.1080/03637759609376398
  31. Marr T. J. Q and R analyses of panel data on political candidate image and voter communication // Communications Monographs. 1973. Vol. 40, № 1. P. 56–65. https://doi.org/10.1080/03637757309375780
  32. De Landtsheer Ch., De Vries Ph., Vertessen D. Political impression management: How metaphors, sound bites, appearance effectiveness, and personality traits can win elections // Journal of Political Marketing. 2008. Vol. 7, № 3–4. P. 217–238. https://doi. org/10.1080/15377850802005083
  33. Современная политическая наука: Методология / отв. ред. О. В. Гаман-Голутвина, А. И Никитин. М. : Аспект Пресс, 2020. 776 с.
  34. Каминченко Д. И. Особенности политического имиджа регионального лидера в интернет-пространстве // Вестник Пермского университета. Политология. 2021. Т. 15, № 3. С. 24–39. https://doi. org/10.17072/2218-1067-2021-3-24-39
  35. Каминченко Д. И. Политический имидж регионального лидера в «Инстаграм» // Управленческое консультирование. 2021. № 8. С. 18–34. https://doi.org/10.22394/1726-1139-2021-8-18-34
  36. Голуб О. Ю. О коммуникативной природе электронной культуры // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2021. Т. 21, вып. 4. С. 390–394. https://doi. org/10.18500/1818-9601-2021-21-4-390-394
Received: 
30.06.2022
Accepted: 
29.08.2022
Available online: 
30.11.2022