Возрастные особенности женской предпринимательской активности (на примере женщин-предпринимателей Саратовской области)
The article deals with age-specific features of women’s entrepreneurial activity on the example of the women entrepreneurs in Saratov region. The logic of the work is built around the identification of the age profile of women’s entrepreneurship, as well as the age specificity of the key components of women’s entrepreneurial activity. On the basis of the analysis of quantitative and qualitative research materials, a socio-demographic portrait of a woman entrepreneur and the profile of her activities were drawn up, as well as age-specific features of women’s entrepreneurial activity were described in detail. The representatives of the older age group of women entrepreneurs are characterized by the forced start of entrepreneurial activity, the possibility of prolongation of which is inextricably linked with the personal characteristics of the leader. The entrepreneurship of the middle and younger age groups is associated with the accumulation of human and social capital and entry into the market through the accessible niche. For them the protocols and hierarchies are less important but a reliable system of financial compensation and the possibility of personal growth present significant motivational factors.
- Малышевская Ю. Ю. Особенности формирования социальной группы «Женщины-предприниматели» (на материалах Республики Бурятия) // Социально-политические науки. 2013. № 4. С. 26–32.
- Абросимова О. В. Возможности современной женщины в сфере предпринимательской деятельности // Изв. Тул. гос. ун-та. Гуманитарные науки. 2015. № 3. С. 105.
- Мой бизнес. Вып. № 1. 13.12.2019 // РБК+ : [сайт]. URL: https://plus.rbc.ru/issue/5da966f67a8aa95e3ba06163 (дата обращения: 02.07.2020).
- Корсун Т. А. Развитие женского предпринимательства в России на современном этапе // Вестн. Забайкал. гос. ун-та. 2016. Т. 22, № 9. С. 110. DOI: 10.21209/2227–9245-2016-22–9-106-114
- Гефеле О. Ф., Милюкова О. В. Гендерные различия мотивационной сферы предпринимателей малого бизнеса // Современная наука : теоретический и практический взгляд : материалы VI Междунар. науч.-практ. конф. / науч. ред. И. А. Рудакова. М. : Перо, 2016. С. 110–113.
- Дейнека О. С. Экономическая психология : учеб. пособие. СПб. : Изд-во СПбГУ, 2000.
- Segal G., Borgia D., Schoenfeld J. The motivation to become an entrepreneur // International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2005. Vol. 11, № 1. P. 42–57. DOI: https://doi.org/10.1108/13552550510580834
- McClelland E., Swail J., Bell J., Ibbotson P. Following the pathway of female entrepreneurs : A six-country investigation // International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2005. Vol. 11, № 2. P. 84–107. DOI: https://doi.org/10.1108/13552550510590527
- Душацкий JI. E. Ценностно-мотивационные доминанты российских предпринимателей // Социс. 1999. № 7. С. 91–95.
- Чирикова А. Е. Российские директора в поисках управленческой стратегии : социально-психологический анализ // Проблемы экономической психологии : в 2 т. / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. Б. Купрейченко. Т. 2. М. : Изд-во «Ин-т психологии РАН», 2005. С. 229–266.
- Bobrowska, S., Conrad, H. Discourses of Female Entrepreneurship in the Japanese Business Press – 25 Years and Little Progress // Japanese Studies. 2017. Vol. 37, iss. 1. P. 1–22. DOI: https://doi.org/10.1080/10371397.2017.129347 ; Folkman S., Lasarus R. Manual for Ways Coping Questionnaire. Palo Alto, CA : Consulting Psychologist Press, 1988.
- Национальный отчет «Глобальный мониторинг предпринимательства Россия 2018/2019». URL: https://gsom.spbu.ru/files/folder_17/otchet_fi n_rgb.pdf (дата обращения: 20.05.2020). 13 Согласно официальным данным Сарстата на сентябрь 2018 г. Данные получены по официальному запросу авторов.