Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.342.6

Проблематизация потребительского поведения старших возрастных групп

Autors: 
Ivanov Dmitriy Lvovich, Saratov State University
Abstract: 

The article provides a detailed analysis of the main approaches to periodization of senior age consumers’ cohorts. The definitions of «senior consumers» and «senior age cohorts» are given. Particular attention is paid to the approaches to segmentation of «senior consumers». The concepts of «new senior consumers» as a special socio-demographic group possessing specific values and consumer behavior are identified. The paper proposes to single out the concept of «generation» for the operationalization of senior age consumers’ cohorts.

Reference: 

1 Всемирная организация здравоохранения // URL: http://www.euro.who.int/ru/health-topics/Life-stages/healthy-ageing/data... (дата обращения: 20.09.2019).
2 Мадридский международный план действий по проблемам старения : принят второй Всемирной ассамблеей по проблемам старения 8–12 апреля 2002 года. // URL:http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/ageing_program.shtml (дата обращения: 20.09.2019).
3 Пересмотр мировых демографических перспектив на 2019 год. // URL: https://population.un.org/wpp/ (дата обращения: 20.09.2019).
4 Федеральная служба государственной статистики Российской Федерации // URL: http://www.gks.ru (дата обращения: 20.09.2019).
5 Концепция демографической политики Российской Федерации до 2025 года : утв. Указом Президента РФ от 9 октября 2007 г. No 1351. // URL: http://www.demoscope.ru/weekly/knigi/koncepciya/koncepciya25.html (дата обращения: 20.09.2019).
6 Dychtwald K. Age power. N. Y. // Putnam, 1999.
7 Шерешева М. Ю., Валитова Л. А., Березка С. М. Потребительское поведение россиян возрастной категории 50+ : пилотное исследование // Вестн. СПбГУ. Менеджмент. 2017. Т. 16, вып. 2. С. 242–267. DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu08.2017.203
8 Moschis G. P., Lee E., Mathur A. Targeting the Mature Market : Opportunities and Challenges // Journal of Consumer Marketing. 1997. Vol. 14, No 4. P. 282–293. DOI: https://doi.org/10.1108/07363769710188536
9 Leventhal R. C. The Aging Consumer What’s All the Fuss About Anyway? // Journal of Consumer Marketing. 1991. Vol. 8, No 1. P. 29–34.
10 Елютина М. Э., Темаев Т. В., Штейнберг И. Е. Интегрированная старость : практики социального участия. Саратов : ИЦ «Наука», 2007.
11 Roscoe M., LeClaire A., Schiffman L. Theory and management applications of demographics in buying behavior. // Consumer and industrial buying behavior. N. Y. : North-Holland, 1997. Р. 67–76.
12 Barak B., Schiffman L. G. Cognitive age : Anonchronological age variable // Advances in consumer research. 1981. Vol. 8. P. 602–606.
13 Wolfe D. B., Snyder R. E. Ageless Marketing. // Chicago : Dearborn Trade Publishing, 2003.
14 Елютина М. Э. Супружеские отношения в пожилом возрасте // Социс. 2010. No 11 (319). С. 83–92.
15 Елютина М. Э., Чеканова Э. Е. Пожилой человек в образовательном пространстве современного общества // Социс. 2003. No 7 (231). С. 43.