Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
(downloads: 0)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
327

Транснационализация средств массовой коммуникации в процессе глобализации

Autors: 
Seidov Vadim G., Diplomatic Academy of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
Abstract: 

The subject of this research is the transnationalization of mass communication as a phenomenon directly related to globalization. Based on the comparison of the views of different scientists, the author analyzes the place of the media and communications in modern society, in the transition of different social relations (economic, political) of the levels of competence of national States at the international, supranational level. Special attention is drawn to the role of the global computer network Internet, which significantly affects the deepening of the globalization processes, particularly in the information sphere. The article emphasizes and defines the value of the Internet as a modern vector of transnationalization, but it has negative social consequences of the global spread of the Internet. The author distinguishes objective factors of transnationalization (the emergence and development of media business, based on the use of new technologies; occurrence of a universal demand for products and new technologies by consumers of different countries) and subjective factors (this is a modern liberal values; the impact of media and communication on public perception and public opinion). The article compares the indicators of social efficiency of the Internet and TV channels. The author comes to the conclusion that the spread of influence of different media, the rapid development of Internet contributes to the increasing influence of mass communications at the regional and global levels, enhancing the effectiveness of mass media in the formation and regulation of public opinion.

Reference: 

1 Мовсесян А. Г. Философия транснационализации // Вестн. Финанс. ун-та. 2000. № 3. С. 40. 

2 Акопянц А. Транснационализация современного мирового политического процесса и «акторы вне суверени- тета» // Власть. 2013. №. 1. С. 177. 

3 Сергеев Е. Ю. Средства массовой коммуникации в условиях глобализации // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). 2009. №. 1. С. 121. 

4 Еляков А. Д. Благо и зло : жгучий парадокс Интернета // Философия и общество. 2011. № 2. С. 66–67. 

5. Там же. С. 67. 

6 Статистика порнографии во времени (Только цифры, только факты). URL: http://warmen.at.ua/news/statistika_pornografii_vo_vremeni_tolko_cifry_t... (дата обращения: 25.12.2017). 
7 Количество пользователей Интернета в мире достигло 3,2 млрд человек. URL: http://pronedra.ru/internet/2015/05/26/kolichestvo-polizovatelej-interneta (дата обращения: 26.12.2017). 
8 См.: Мировая статистика интернета. URL: http://cospi.ru/mirovaya-statistika-interneta/ (дата обращения: 20.12.2017). 
9 Попова И. Интересные фактымирового телесмотрения. URL: http://uadigital.tv/2013/02/01/interesnye-factytelesmotreniya (дата обращения: 20.12.2017). 
10 Интерактивное телевидение : от возможностей технологии до алгоритма подключения и настройки // Комсомольская правда : [сайт]. URL: http://www.kp.ru/guide/interaktivnoe-televidenie.html (дата обращения: 20.12.2017). 
11 Телевидение России теряет молодёжную аудиторию, а большую часть зрителей составляют люди в возрасте, сообщает «Sostav.ru». URL: http://mediasat.info/2015/04/23/russiatvviewing (дата обращения: 20.12.2017). 
12 Смотрит ли молодежь ТВ. URL: http://viptrend.ru/analytics/1657.html (дата обращения: 26.12.2017). 
13 См.: Самые популярные газеты в мире. URL: http://samogoo.net/samyie-populyarnyie-gazetyi-v-mire.html (дата обращения: 20.12.2017 ). 
14 См.: Крупнейшие мировые агентства. URL: http://studme.org/1254092310229/marketing/krupneyshie_mirovye_agentstva (дата обращения: 20.12.2017). 
15 Мировой рынок рекламы достигнет $1 трлн. URL: http://viptrend.ru/analytics/1685.html (дата обращения: 20.12.2017).