Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Шахбанова М. М. Socio-political attitudes of the younger generation of Dagestanis: Through the prism of Islamic doctrine (based on the results of the sociological survey. Journal Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2024, vol. 24, iss. 3, pp. 256-266. DOI: 10.18500/1818-9601-2024-24-3-256-266, EDN: ANVQZR

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.347(470.62)
EDN: 
ANVQZR

Socio-political attitudes of the younger generation of Dagestanis: Through the prism of Islamic doctrine (based on the results of the sociological survey

Autors: 
Шахбанова Мадина Магомедкамиловна, Institute of History, Archeology and Ethnography, Dagestan Scientific Center of the Russian Academy of Sciences
Abstract: 

At the initial stage of the religious revival, the activity of confessional institutions was somewhat passive, but now it is being intensifi ed, which is expressed in the expansion of the space of influence of religious figures, the orientation of the population to simultaneously receive religious and secular education, and the introduction of a large layer of the population with religious knowledge. The article puts forward the hypothesis about the increasing role of traditional faiths and religious institutions in the social processes of modern Russian society. Consequently, the study of the religious component, in this context of the Islamic factor, from the standpoint of forecasting and assessing its role in modern Dagestan society, acquires special signifi cance, because it will allow us to outline the trajectory of development of state-confessional relations, develop eff ective religious policies and provisions that do not violate the secular nature of the state devices of Russia. The perception and assessment of Islamic teachings in the socio-political life of the republic by the younger generation of Dagestanis is analyzed. The analysis shows the dominance in the mass consciousness of Dagestan youth that the position on the state structure is based on Islamic teachings; the author assumes that the younger generation lacks the understanding of the essence and specifi cs of government based on Muslim postulates. The surveyed Dagestan youth are consistent in their positions and in resolving controversial issues in a variety of social spheres (economic activity, land dispute between owners, family confl ict, domestic violence, etc.), according to the Sharia court, which has acquired greater authority in everyday life population of Dagestan. In the mass consciousness of the younger generation of the republic, there is a priority of Muslim teaching and the designation of its special status, which is a destructive phenomenon, because it can create religious intolerance and destabilize Dagestan society. The younger generation of Dagestanis associates the function of religious teaching in public life with the dissemination of the fundamentals of religion and religious morality, spiritual and moral education and charity.

Reference: 
  1. Мчедлов М. П. Религиозны ли молодые россияне? // Мониторинг общественного мнения. 2005. № 2 (74). С. 38–45.
  2. Кардашевский А. В., Тирских М. Г. Современные концепции государственно-конфессиональных отношений: «сущностные модели» // Сибирский юридический вестник. 2009. № 2. С. 25–33.
  3. Алиев А. А. Идеология «мусульманского национализма»: Аналитический обзор / отв. ред. А. В. Гордон. М. : ИНИОН РАН, 2008. 104 с. (Всеобщая история).
  4. Ситников А. В., Романов М. В., Фасхудинов Р. Р. Национальная и религиозная идентичности: опыт анализа взаимосвязи (на примере Республики Татарстан) // Социологические исследования. 2022. № 3. С. 120–134. https://doi.org/10.31857/S013216250015844-1
  5. Семедов С. А. Исламизм и феномен политических религий // Россия реформирующаяся. Ежегодник. Вып. 11 / отв. ред. М. К. Горшков. М. : Новый хронограф, 2012. С. 435–454.
  6. Гордон-Полонская Л. Р. Мусульманские течения в общественной мысли Индии и Пакистана (критика «мусульманского национализма»). М. : Изд-во восточной литературы, 1963. 326 с.
  7. Дорошенко Е. А. Эволюция исламских концепций в официальной идеологии Ирана (1963–1983) // Ислам и проблемы национализма в странах Ближнего и Среднего Востока : сб. ст. / отв. ред. Ю. В. Ганковский. М. : Наука, 1986. С. 173–193.
  8. Ерасов Б. С. Социально-культурные традиции и общественное сознание в развивающихся странах Азии и Африки. М. : Наука, 1982. 280 с.
  9. Лазарев М. С. К национальной ситуации на современном Востоке (методологический подход) // Национальные проблемы современного Востока : сб. ст. / отв. ред. М. С. Лазарев. М. : Наука, 1977. С. 3–66.
  10. Левин З. И. Реформа в исламе. Быть или не быть?: Опыт системного и социокультурного исследования. М. : Ин-т востоковедения РАН ; Крафт+, 2005. 231 с.
  11. Пруссакова Н. Г. Концепция «мусульманской нации» и «исламского государства» в идеологии движения за образование Пакистана (По работам индийских и пакистанских публицистов и историков) // Ислам в истории народов Востока : сб. ст. / отв. ред. И. М. Смилянская, С. Х. Кямилев. М. : Наука, 1981. С. 100–122.
  12. Степанянц М. Т. Мусульманские концепции в философии и политике XIX–XX вв. М. : Наука, 1982. 248 с.
  13. Тихонова Т. П. Светская концепция арабского национализма Саты аль-Хусри. М. : Наука, 1984. 221 с.
  14. Дзуцев Х. В., Березина Н. В. Религия в жизни современного северокавказского общества. М. ; Владикавказ : ФНИСЦ РАН, 2022. 252 с. https://doi.org/10.19181/monogr.978-5-89697-392-8.2022
  15. Одинцов М. И. Двадцатый век в российской истории: государство и религиозные организации // Вступая в третье тысячелетие: религиозная свобода в плюралистическом обществе : материалы междунар. конф. (Москва, 23–24 марта 1999 г.). М. : Российское отд-ние МАРС, 2000. С. 31–50.
  16. Шахбанова М. М. Этническая, религиозная и государственно-гражданская идентичности дагестанских народов в условиях трансформации российского общества. Махачкала : АЛЕФ, 2016. 358 с.
  17. Абдулагатов З. М. Дагестанцы об истоках нравственности: между традиционализмом и глобализмом // Дагестанский социологический сборник – 2008. Махачкала : АЛЕФ, 2008. С. 11–29.
  18. Абдулагатов З. М. Гендерные особенности исламского сознания на Северном Кавказе // Дагестанский социологический сборник – 2012. Махачкала : АЛЕФ, 2012. С. 14–27.
  19. Дивисенко К. С. Религиозные знания, убеждения, практики в структуре жизненного мира // Социологический журнал. 2011. № 4. С. 84–100.
  20. Мчедлова М. М. Религия в современной России: от «религиозного возрождения» к политизации // Ученые записки ФНИСЦ РАН. Вып. 11. Религия в российском обществе: логика изменения статуса и роли / отв. ред. М. К. Горшков. М. : ФНИСЦ РАН, 2022. С. 8–25.
Received: 
15.01.2024
Accepted: 
17.05.2024
Available online: 
30.08.2024
Short text (in English):