Удовлетворенность сотрудников социальных служб работой в период организационных изменений
The article presents the results of a comprehensive study of “Social Support Department” and “Employment Center”, implemented by the order of the Ministry of Labor and Social Protection of Saratov region. The theoretical framework fi xes the key authors for this topic and marks the main approaches to understanding satisfaction. The complexity of this phenomenon is noted, which generates a variety of interpretations in both foreign and domestic research tradition. The author’s questionnaire of satisfaction factors is used, among which the main attention is paid to the system of material and non-material motivation, working conditions (material and technical support, convenience of an individual workplace), work and rest regime (work schedule, availability of overwork), subjective perception of work activity as signifi cant and interesting. The data are disaggregated by division and category (managerial staff , rank-and-fi le specialists). Separately, the emphasis is placed on the changes that have occurred in the work of social services employees in connection with the COVID-19 pandemic and their impact on staff satisfaction. It has been observed that, despite the rising status of the social profession during the pandemic, fi nancial incentives continue to lag behind the workload, inevitably aff ecting employee satisfaction in social care organizations.
- Thomas A., Buboltz W. C., Winkelspecht C. S. Job Characteristics and Personality as Predictors of Job Satisfaction // Organizational Analysis. 2004. Vol. 12, № 2. P. 205–219.
- Wyrwa J., Kazmierczyk J. Conceptualizing Job Satisfaction and Its Determinants: A Systematic Literature Review // Journal of Economic Sociology. 2020. Vol. 21, № 5. P. 138–167.
- Ядов В. А., Киссель А. А. Удовлетворенность работой: анализ эмпирических обобщений и попытка их теоретического истолкования // Социологические исследования. 1974. № 1. С. 78–87.
- Грачев А. А., Русалинова А. А. Социальное самочувствие человека в организации // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Т. 8, № 30. С. 7–17.
- Diener E., Ryan K. Subjective well-being: A general overview // South African Journal of Psychology. 2009. № 39. P. 391–406.
- Hoppock R. Job Satisfaction. New York ; London : Harper and Brothers, 1935. 314 p.
- Locke E. A. The Nature and Causes of Job Satisfaction // Dunnette M. D. Handbook of Industrial and Organizational Psychology. 1st ed. Chicago, IL : Rand McNally, 1976. Р. 1297–1349.
- Kalleberg A. Work Values and Job Rewards: A Theory of Job Satisfaction // American Sociological Review. 1977. Vol. 42, № 1. P. 124–143.
- Херцберг Ф., Майнер М. У. Побуждение к труду и производственная мотивация // Социологические исследования. 1990. № 1. С. 122–131.
- Фованова Г. А., Мамедова А. С. Удовлетворенность трудом сотрудников социономических профессий // София : электрон. науч.-просвет. журнал. 2018. № 2. С. 13–19. URL: http://elib.bsu.by/handle/123456789/208633 (дата обращения: 18.01.2022).
- Лысова Е. А. Анализ подходов к понятию удовлетворенности трудом // Бюллетень науки и практики : электрон. журнал. 2017. № 12 (25). С. 558–563. URL: http://www.bulletennauki.com/lysova (дата обращения 18.01.2022).
- Иванова Т. Ю., Рассказова Е. И., Осин Е. Н. Структура и диагностика удовлетворенности трудом: разработка и апробация методики // Организационная психология. 2012. Т. 2, № 3. С. 2–15.
- Brayfi el A. H., Rotte H. F. An index of job satisfaction // Journal of Applied Psychology. 1951. Vol. 35. P. 307–311.
- Rafferty A. E., Griffi n M. A. Job satisfaction in organizational research // The SAGE Handbook of Organizational Research Methods / ed. by D. A. Buchanan, A. Bryman. Thousand Oaks, CA : SAGE Publications Ltd., 2009. P. 196–212.
- Фирсов М. В., Вдовина М. В. Женщина в системе социальной защиты: статус и удовлетворенность трудом // Женщина в российском обществе. 2021. № 3. С. 117–126. https://doi.org/10.21064/WinRS.2021.3.9
- Кривирадева Б., Първанова Й. Удовлетворенность от труда в социальных организациях – оценка служащих // Сzlowiek w srodowisku edukacyjnym / pod red. E. Asmakovets, S. Kozieja. Kielce : Stamp Partner Sp. z.o.o., 2019. P. 105–113.