Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.334

Детско-родительские конфликты в контексте цифровизации повседневности

Autors: 
Ponukalina Oksana Victorovna, Povolzhsky Institute of Management named after PA Stolypin - branch of the Russian Academy of Science and Engineering under the President of the Russian Federation, Saratov
Abstract: 

The article is devoted to the study of the circumstances forming the background of child-parents conflicts. The investigation takes into account the context of everyday life digitalization. It is stated that at present children and parents relations are reconstructed under the influence of digital technologies. Nowadays, several contradictory trends in developing of child-parent relations are identified. They include active involvement of technical devices-gadgets, and the ones for fulfilling parents’ tasks. In their turn, contemporary children and adolescents - «digital natives» feel equal or superior to their parents in terms of mastering the Internet opportunities. The conflicts are enforced because of violence and uncertainty of the rules, ambivalence of the reactions to them (“double standards”) with one parent encouraging and the other one prohibiting the use of gadgets. The tendency of endowing children with more significant places in family structure and treating them like “a project” is revealed. At the same time, the preferences of traditional education methods, such as reproaches and edification, remain. The desire of parents to occupy the child as much as possible, to invest in his/her development is supported by the ideas of «parental perfectionism». This often contributes to parents’ aspiration for overstating expectations, extensive attention to social evaluation of a child’s behavior. The tendency of parents to designate children’s enthusiasm for gadgets as the cause of mutual misunderstanding is revealed. The parents most often pointed out that not the lack of mutual trust and understanding in the relations, but namely computers and gadgets cause the conflicts.

Reference: 

1 Майорова-Щеглова С. Н. Социальные факторы, влияющие на деструктивность детско-родительских отношений // Вестн. НГГУ. Сер. Социальные науки. 2018. No 4 (52). С. 55–61.
2 Постман Н. Исчезновение детства / пер. А. Ярин // Отечественные записки, 2004. No 3 (18). URL: http://magazines.russ.ru/oz/2004/3/2004_3_2.html (дата обращения: 08.06.2019).
3 Hengst H., Zeiher H. (eds.). Die Arbeit der Kinder // Kindheitskonzept und Arbeitsteilungzwischen den Generationen. Muenchen : Verlag nicht ermittelbar, 2000.
4 Латур Б. Об интеробъективности // Социологиявещей : сб. ст. / под ред. В. Вахштайна. М. : ИД «Территория будущего», 2006. С. 169–199.
5 Мид М.Культура и преемственность. Исследование конфликта между поколениями // Мид М. Культура и мир детства. Избр. произведения / пер. с англ. и коммент. Ю. А. Асеева ; сост., авт. послесл., отв. ред. И. С. Кон. М. : Наука, 1988.
6 Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants // On the Horizon. 2001. Vol. 9, No 5. P. 1–6. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816 ;
7 Prensky M. The motivation of gameplay: The real twenty-first century learning revolution // On the Horizon. 2002. Vol. 10, No 1. P. 5–11. DOI: https://doi.org/10.1108/1074812021043134910
8 Выготский Л. С. Педагогическая психология / под ред. В. В. Давыдова. М. : Педагогика, 1991.
9 Солдатова Г. У., Рассказова Е. И. Роль родителей в повышении безопасности ребенка в интернете : классификация и сопоставительный анализ // Вопр. психологии 2013. No 2. С. 3–14.
10 Мобильные телефоны в школах : запретить или оставить. No 4007. 15 июля 2019. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=9803 (дата обращения: 14.09.2019).
11 ФОМ. Опрос населения : Воспитание детей. 13.05.2004. URL: http://bd.fom.ru/report/cat/humdrum/home_family/family/d041823 (дата обращения: 10.05.2019).
12 Варга А. Я., Хамитова И. Ю. Теория семейных систем Мюррея Боуэна // Моск. психотерапевт. журнал. 2005. No 1. С. 137–146.
13 Ремень больше не работает, или о современных методах воспитания молодежи. No 3386. 1 июня 2017. // URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=1440 (дата обращения: 19.09.2019).
14 Митрофанова С.Ю. Парадоксы детства // Детство XXI века : социогуманитарный тезаурус : тематический словарь-справочник / отв. ред. С. Н. Майорова-Щеглова. М. : Изд-во РОС, 2018. С. 176–181.
15 Родители тратят до трети зарплаты на кружки и секции // Рос. газ. 02.04.2018. URL: https://rg.ru/2018/03/26/issledovanie-roditeli-tratiat-do-tretizarplaty-... (дата обращения: 16.08.2019).