Izvestiya of Saratov University.

Sociology. Politology

ISSN 1818-9601 (Print)
ISSN 2541-8998 (Online)


For citation:

Balandina T. M., Bychenko Y. G. Modernization of the educational potential under the conditions of partial military mobilization in Russia. Journal Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2023, vol. 23, iss. 3, pp. 276-283. DOI: 10.18500/1818-9601-2023-23-3-276-283, EDN: MILENG

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Full text PDF(En):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.4.05
EDN: 
MILENG

Modernization of the educational potential under the conditions of partial military mobilization in Russia

Autors: 
Balandina Taisiya M., Saratov Military Order of Zhukov Red Banner Institute of National Guard Forces of the Russian Federation
Bychenko Yuriy G., Saratov Military Order of Zhukov Red Banner Institute of National Guard Forces of the Russian Federation
Abstract: 

The specifi c problems of the development of the educational potential of Russians related to the sharp aggravation of the military confrontation in the world, the intensifi cation of hostilities in the Ukraine, the implementation of partial mobilization, as well as the mobilization of educational training of part of the economically active population of Russia are clarifi ed. Theoretical developments devoted to the study of educational potential are analyzed, and these concepts are conditionally ranked into interdisciplinary, general sociological and military-sociological ones. The integration of diff erent views made it possible to substantiate the need to clarify the trend in the development of the educational potential of the population as a set of knowledge, skills, abilities, culture and practical experience of individuals in the areas of both general and partially military-professional action. The hypothesis is put forward according to which the modernization of the educational potential of the population under the conditions of partial military mobilization in Russia involves: updating its content (introduction of additional military educational components); saturation of scientifi c and spiritual quality (accumulation of the innovative component of the abilities of its carriers); allocation of adaptive potential as an independent component of self-development (accumulation of the adaptive component of the abilities of carriers of educational potential). The ways of modernization of the educational potential of Russians are presented. The fi rst one is the transition to a comprehensive and continuous formation of educational potential. At all levels of general, professional, and additional education, there should be a dual target orientation: general and special civil; general military. The second one is the formation of a proactive (proactive) type of formation of educational potential. In the education system it is important: to transform the nature of scientifi c and investment fl ows; to activate the channels of socio-cultural mobility; to reverse the saturation of civilian and military human capital of trainees and trainees. The third one is the allocation of adaptive potential as a separate component of educational potential. It is proved that under the new conditions, the realization of educational potential depends on the ability of individuals to quickly assess changes in the external social environment, adapt, form new models of infl uence in the process of work, service, military infl uence on the enemy. Adaptive educational potential is proposed to be considered as a characteristic of an individual's educational abilities to adapt their own activities in both peacetime and wartime.

Reference: 
  1. Bowen H. R. Investment in Learning. San Francisco, CA : Jossey-Bass, 1977. 507 p.
  2. Thurow L.C. Investment in Human Capital. Wadsworth Publishing Company, Inc., 1970. 145 p. (Wadsworth Series in Labor Economics and Industrial Relations).
  3. Долан Э. Дж., Линдсей Д. Е. Рынок: микроэкономическая модель. СПб. : Печатный Двор, 1992. 496 с.
  4. Begg D., Fischer S., Dornbusch R. Economics. 3rd ed. London : McGraw-Hill, 1991. 667 р.
  5. Черевишник Н. Н. Трудовой потенциал как объект социального планирования // Вестник Саратовского агроуниверситета им. Н. И. Вавилова. 2006. № 5. С. 89–91.
  6. Черевишник Н. Н. Совершенствование программноцелевого планирования развития трудового потенциала // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2006. № 13. С. 124–128.
  7. Ивченков С. Г. Цифровизация современного российского общества: тенденции и проблемы // Дыльновские чтения «Общество и личность в условиях информационно-цифровых трендов» : материалы VI Всерос. науч.-практ. конф. Саратов : Саратовский источник, 2019. С. 29–34.
  8. Ивченков С. Г., Бегинина И. А., Шахматова Н. В. Профессиональное становление будущих специалистов в рамках вторичной занятости студентов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2019. Т. 19, вып. 2. С. 136–140. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2019- 19-2-136-140
  9. Ивченков С. Г., Сайганова Е. В., Шахматова Н. В. Динамика социального самочувствия саратовской молодежи: трудоустройство, ценности и опасения // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2022. Т 22, вып. 1. С. 51–59. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2022-22- 1-51-59
  10. Пихтелёв А. М. Духовно-культурное развитие деятельностного человеческого потенциала военнослужащих // Alma mater. 2019. № 4. С. 62–66. https://doi. org/10.20339/AM.04-19.062
  11. Пихтелёв А. М. Институциональный подход оценки социокультурного потенциала военнослужащих // Alma mater. 2019. № 2. С. 71–74. https://doi. org/10.20339/AM.02-19.071
  12. Быченко Ю. Г., Пихтелёв А. М. Развитие человеческого потенциала в оценках военнослужащих // Власть. 2019. № 1. С. 209–216. https://doi.org/10.31171/vlast. v27i1.6254
  13. Быченко Ю. Г. Здоровье как показатель биологического человеческого капитала работника // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия : Экономика. Социология. Менеджмент. 2022. Т. 12, № 5. С. 242–252. https://doi.org/10.21869/2223-1552-2022-12-5-242-252
  14. Немоляев В. В., Савенко А. А. Профессиональное развитие как фактор трудовой мотивации работников //   Вестник Саратовской государственной юридической академии. 2017. № 1. С. 219–223
  15. Баландина Т. М., Хвостанцев С. В. Профессиональная адаптация офицеров национальной гвардии России // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2017. № 3. С. 167‒171. EDN: ZEGAIL
  16. Баландина Т. М., Кузнецов Н. И. Особенности социальной адаптации курсантов современного военного института // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2018. № 4. С. 166‒171. EDN: YNMAVF
  17. Быченко Ю. Г., Передумов М. А. Социокультурная среда военнослужащих: основные характеристики // PRIMO ASPECTU. 2022. № 4 (52). С. 22‒31. https://doi.org/10.35211/2500-2635-2022-4- 52-22-31
  18. Курдюков Д. Н. Образ жизни военнослужащего как предмет социологического исследования // Социально-гуманитарные знания. 2019. № 6. С. 271–279
Received: 
27.01.2023
Accepted: 
10.02.2023
Available online: 
31.08.2023
Short text (in English):