Влияние новых цифровых технологий на потребительское поведение: региональный аспект
The article analyzes various aspects of new digital technologies impact on consumer behavior. The necessity of sociological interpretation and understanding of digital reality as a large-scale socioeconomic phenomenon, and the search for social determinants of consumer behavior in these conditions are formulated. It is argued that digital technologies are promising tools for consumer behavior social construction. Having a technical embodiment, and, at the same time, being a social object, digital technologies change the usual forms of consumer behavior, and contribute to emerging a new type of practices. In the course of a few years, there has been both a quantitative growth of online shopping consumers and qualitative changes, expressed in the transformation of everyday consumer practices. The author’s research shows that regardless of the place of purchase, whether it is a store or the Internet, the pathway is still built through digital media. Contemporary people are increasingly choosing products or services to help implement the devices, providing the ability to navigate the vast Internet space. It is articulated that in the course of their presence, Internet users generate “digital traces”. Their automatic fixation allows analysts and marketers to build consumer profiles, for example, to create contextual advertising and further design of the necessary models of consumer behavior. It is revealed that such influence is often not realized by consumers. There are no special concerns about the publicity of their private lives or the leakage the of personal data into the network. It is revealed that the representatives of the younger generation – Millennials present the main segment of large urban retail chains consumers and are inextricably linked with personal smartphones that help them in the search for goods.
1 Бодрийяр Ж. Система вещей. М. : Рудомино, 1999. С. 213.
2 Кастельс М. Информационная эпоха : экономика, общество и культура. М. : ГУ ВШЭ, 2000.
3 Кастельс М. Становление общества сетевых структур // Новая постиндустриальная волна на Западе : антология / под ред. В. Л. Иноземцева. М. : Academia, 1999. С. 492–506.
4 Моисеев В. Н. Общество синхронизации : человек и его цифровой профайл // Обсерватория культуры. 2014. № 5. С. 109–113.
5 Кислова О. Н., Николаевская А. М. Концепция дополненной реальности : от технологии к социологии // Вісн. ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи. 2016. Вип. 3. С. 49–54.
6 Ракитов А. И. Человек в оцифрованном мире // Философские науки. 2016. № 6. С. 33–47.
7 Стинс О., Ван Фухт Д. Новые медиа // Вестн. ВолГУ. Сер. 8. Литературоведение. Журналистика. 2008. Вып. 7. С. 98–106.
8 Цифровая экономика : краткий статистический сборник / Г. И. Абдрахманова, Л. М. Гохберг, А. В. Демьяненко [и др.] ; НИУ «Высшая школа экономики». М. : НИУ ВШЭ, 2018.
9 Фирсова Н. Ю. Предикторы инновационных потребительских практик : освоение интернет-шопинга в российских домохозяйствах // Экономическая социология. 2013. Т. 14, № 4. С. 27–57.
10 Ritzer G. Exploration in the Sociology of Consumption. L. : Sage, 2001 P. 146–159.
11 Понукалин И. А. Влияние новых цифровых технологий на поведение потребителей торгово-развлекательных центров : социологический анализ // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Социология. Политология. 2018. Т. 18, вып. 1. С. 47–50. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018-18-1-47-50
12 Рубанов В. А. Электронная торговля : состояние, проблемы и перспективы (социологический анализ) // Актуальные социологические исследования. 2011.
URL: (дата обращения: 14.03.2018).
13 Beer D. Digital by-product data and the social sciences.URL: http://www.york.ac.uk/media/sociology/documents.....(дата обращения: 21.07.2018).
14 Латур Б. Берлинский ключ, или Как делать слова с помощью вещей // Логос. 2017. Т. 27, № 2. С. 157–170.
15 Мертон Р. Социальная теория и социальная структура. М. : АСТ, Хранитель, 2006. С. 429.
16 Deleuze and New Technology / ed. M. Poster, D. Savat. Edinburgh : Edinburgh Univ. Press, 2009.
17 Розничная торговля в России. 28 сентября 2017. Москва // Московский центр Карнеги. URL: http://carnegie.ru/2016/10/19/ru-event-5425 (дата обращения: 27.08.2018).